Ik heb meer fibrillatie (hartkloppingen) als ik op mijn linkerzij lig. Kun je hier iets uit afleiden over de plek in het hart en/of de aard ervan?

Ik heb al jaren hartkloppingen. Soms blijft het maanden of jaren weg en soms duikt het weer op en blijft het enige tijd. Niets om me zorgen over te maken, volgens de huisarts, en dat doe ik ook niet. Maar het valt me op dat het veel vaker optreedt als ik op mijn linkerzij lig en niet of nauwelijks als ik op mijn rechterzij lig. Valt hier iets uit op te maken over de oorzaak / locatie / aard van de fibrillaties?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
30K

Antwoorden (5)

Ben je wel zeker dat het hartkloppingen zijn?
Ik betwijfel zeker niet de uitspraak van de dokter hoor en ik geloof dat je lijdt aan hartkloppingen maar volgens mij is het gewoon je hart die je beter voelt als je links of je zij ligt.

Heb ik ook, en ik heb ''geen'' hartkloppingen. Misschien stel je het voor?

Toegevoegd na 21 seconden:
*op je zij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet altijd duidelijk wat men onder hartkloppingen verstaat. Is het een kwestie van een hardere voelbare hartslag of is het een kwestie van een onregelmatige en / of hogere frequentie van de hartslag?
Zij zijn beiden, gelukkig, vaak onschuldig. Hartkloppingen kunnen worden versterkt door bijv. het gebruik van alcohol.
Ook kunnen darmen en een bepaalde liggende houding invloed hebben op het hartritme / volume.
Het lijkt erop dat er in de wereld van de hartspecialisten alleen onderzoek gedaan wordt naar "zichtbare oorzaken".
Onderzoek naar prikkeling van de zenuwen die invloed op het hart hebben wordt er (bijna) niet gedaan. En dit is ook erg moeilijk omdat belevingen van mensen moeilijk zijn te registreren, mede vanwege vaak ook subjectiviteit.
Veel homeopathische artsen zijn wel bekend met dit fenomeen.
20 Jaar gelden reageerden artsen vaak niet op deze klachten omdat zij ze niet konden thuisbrengen.
Tegenwoordig ontkennen veel artsen het bestaan ervan niet meer, maar hebben er vaak ook geen oplossing voor.
Lees ook bijgaand artikel. (De weblog die mij toebehoort werkt helaas vanwege de eigenaren niet goed meer, maar het artikeltje is goed behouden gebleven)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste mensen kunnen hun hart voelen kloppen wanneer ze op hun linkerzij gaan liggen. En onder bepaalde omstandigheden, bijvoorbeeld tijdens zware inspanning of bij sterke emoties, kan je de indruk krijgen dat je hart opvallend krachtig, snel of onregelmatig klopt.

Of dergelijke hartkloppingen een teken zijn dat er iets mis is, is afhankelijk van het feit of deze verschijnselen plotseling of geleidelijk optreden, of ze altijd onder bepaalde omstandigheden optreden, hoe snel het hart klopt, en of de hartslag onregelmatig is.

Wanneer de hartkloppingen optreden in combinatie met symptomen als kortademigheid, pijn, zwakte, vermoeidheid of flauwvallen, is er een kans dat ze het gevolg zijn van een abnormaal hartritme of een ernstige aandoening. Om dit te onderzoeken, kan de arts een elektrocardiografie (ECG) laten uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal uw dagelijkse gevoelen ziet u ze tijdens slapen als u verdrietig zich voelt dan krijgt u hartkloppingen tijdens slapen en als u blij bent dan krijgt u niks dus het hangt er van uw dagelijkse gevoelen dus ik adviseer u om iets te wandelen of iets te gaan buiten en proberen om uw dagen te genieten dan krijgt u niks

Toegevoegd na 10 minuten:
Mijn moeder heeft ook hartkloppingen sinds jaren en het is niet bestendigen sommige dagen wel en anders niet als zij blij bent dan krijgt ze niks daarom vertelde ik u om uw dagen te genieten dan krijgt u niks
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook af en toe hartkloppingen, ben daar naar 2 verschillende dokters mee gegaan.
De eerste sprak ook van 'inbeelding', maar je weet toch echt wel wat je voelt? Als je hart heel snel begint te kloppen zodat je er duizelig van wordt, hoe kan dat nu inbeelding zijn.
Maar goed, de andere dokter zei dat het geen kwaad kon, zolang je hart regelmatig blijft kloppen. Als er geen constant ritme meer inzit, misschien toch eens voor de zekerheid door een hartspecialist laten onderzoeken.

Dat je het vooral op je linkerzij voelt, lijkt mij normaal, omdat je hart meer aan die kant ligt.
Maar jouw hartkloppingen komen dus ook gewoon als je ligt? Of versta ik het verkeerd. Bij mij gebeurt het alleen als ik vermoeid ben en plotse of te intense bewegingen doe ->lage bloeddruk.