Welk ziekenhuis heeft de beste artsen op het gebied van bloeddruk problemen?

Ik loop nu bij het VU in Amsterdam, maar is er een ziekenhuis wat er echt in gespecialiseerd is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor problemen?
Ik heb al jaren een veel te hoge bloeddruk. Wat verwacht je dan van artsen?

Het beste antwoord

Het VU is een academisch ziekenhuis.

Daar zitten over het algemeen goede specialisten en onderzoekers.

Problemen met de bloeddruk is niet echt een specialisme.

Maar in het VU is onderzoek gedaan.
http://www.vumc.nl/onderzoek/nieuws/promotie_Nynke_vd_Zijl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het probleem met hoge bloeddruk is dat het niet echt een ziekte / aandoening is, maar meer een soort symptoom. Voor een deel weten we waardoor het veroorzaakt wordt (overgewicht, roken, weinig beweging, te zoute voeding, vaak een combinatie van factoren), maar voor een deel ook helemaal niet (aangeboren/erfelijk).
We weten ook geen altijd-werkend trucje om de bloeddruk naar beneden te krijgen, en hoewel het omlaag
brengen van de bloeddruk met medicijnen meestal ook een risicovermindering op andere aandoeningen betekent, geeft ook dat geen garantie. Kortom, het is een zeel veer voorkomend maar weinig begrepen medisch verschijnsel.

Het meest voor de hand liggend voor het behandelen van een hoge bloeddruk is een cardioloog ; gespecialiseerd in hart- en vaatziekten. Daarvoor ben je bij het VU dunkt me aan het juiste adres. Er zijn meer hartcentra, onder andere in Leeuwarden, Eindhoven en Enschede,maar dat is vooral voor de geografische verspreiding. Over het algemeen zal de zelfde expertise voor handen zijn.

Feit blijft dat je in de regel nog het meeste ZELF kunt (proberen te) doen aan je bloeddruk (afvallen, meer bewegen, stoppen met roken, zoutarm eten) en soms zaldat genoeg zijn om met medicijnen te kunnen stoppen, soms echter absoluut niet, en zit je toch levenslang aan medicijnen vast. Een behandeling of operatie waardoor het ' over gaat' bestaat nu eenmaal niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist. +
Zo ver ben ik er niet op ingegaan omdat vraagsteller het niet eens heeft over hoge bloeddruk.
Misschien heeft ze er wel andere problemen mee.
De specialist in het ziekenhuis die bloeddruk-problemen behandeld is de internist. Je zoekt dus naar een ziekenhuis of kliniek die interne geneeskunde in huis heeft, dat zijn er in Nederland zo'n 239.
Maar welke is nu de beste op het gebied van interne geneeskunde?
Dat ligt aan welke bron je raadpleegt.
Volgens Independer: AZM, Maastricht
Volgens Zorgkiezer: Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht
En volgens Elsevier: Amstelland Ziekenhuis in Amstelveen.

Kijk even rustig na (bij de bronnen) op welke criteria er ongeveer getoetst is, kijk ook naar de wachttijd en klantvriendelijkheid en maak een keuze. Neem eventueel ook de reistijd in de overweging mee, succes.