Zou mijn teen gebroken kunnen zijn? En moet ik naar de dokter?

Ik heb gister op een rare manier mijn teen gestoten, ik wilde op de wc gaan zitten maar toen stootte ik mijn teen en hoorde ik letterlijk iets knakken. Ik kan nu niet op die voet lopen en ik kan mijn kleine teen en mijn "ringteen" niet van elkaar afhalen. De "ringteen" is dik en rood/blauw en die doet echt heel pijn. Als ik mijn tenen omhoog doe doet het pijn en naar beneden ook. Dus eigelijk gewoon als ik mijn voet beweeg. Zou dit gebroken kunnen zijn en moet ik hier mee naar de dokter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.8K

Antwoorden (6)

Ja, dat zou kunnen. Ga gewoon even langs de huisarts(enpost) voor uitsluitsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja die kans is heel groot en anders heb je hem zwar gekneusd.Gewoon even naar de HAP en dan kunnen ze je tenen tapen zodat je er minder last van hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja je zou even naar de dokter kunnen gaan.
Maar veel kan hij er niet aan doen,gips krijg
je niet, hij zal er hooguit tape om heen doen.
Maar voor de zekerheid, als je het niet vertrouwd
even naa de dokter.

Toegevoegd na 23 minuten:
Gewoon even naar de h.a.. hier is de hap niet voor
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ burgos
Voordelen van naar een arts te gaan:
- hij/zij kan je eventueel vrijstellen van sport of werk mocht dat nodig zijn
- in geval er ook een (sub)-luxatie is van de teen, kan deze rechtgezet worden. Dit moet gebeuren binnen enkele dagen na het trauma.
- arts kan pijnstillers voorschrijven
- bij erge pijn bij het lopen kan een Barroukbotje voorgeschreven worden
- kan uitsluitsel geven over breuken dankzij een foto, zodat je een idee hebt hoe lang het pijn zal doen.
Als de bloeduitstorting heel plaatselijk is, je pijn voelt als je op het topje van de teen richting voet drukt en je er absoluut niet op kunt lopen is de kans heel groot dat je teen gebroken is. De huisartsenpost is buiten kantooruren bemand en bereikbaar, dus ook 's nachts en in het weekend. Je kunt wel het beste even bellen voor een afspraak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, dat drukken op het topje van de teen komt me erg bekent voor.
+
Ik durf uit ervaring te zeggen dat je 'ringteen' is gebroken. Bij de huisartsenpost of de EHBO in het ziekenhuis, zullen ze hem vast tapen aan je middelste teen. Dan heb je daar wat steun aan en doet het ook minder pijn als je erop staat. Lopen zal de komende dagen niet gaan zonder krukken. Die kun je lenen/huren bij een thuiszorgwinkel. De huisartsenpost weet je vast wel te vertellen waar die is bij jou in de buurt. Beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga sowieso ff langs de arts, maar ik denk, gezien je klachten eerder een kneuzing. Een breuk doet minder pijn dan een kneuzing. Is er een breuk dan is de teen vaak ook niet recht meer zoals de andere teen. Hoe dan ook kun je beter even langs de EHBO in het ziekenhuis, want sowieso wordt bij vermoeden van een breuk een röntgenfoto gemaakt. Dat kan de huisarts niet doen. Voor zoiets heb je geen verwijzing nodig. Direkt naar ziekenhuis dus.

Je zult als het een kneuziong is veel moeten rusten, maar wel mogen belasten. Mocht het desondanks toch om een breuk gaan, is wel voorzichtigheid geboden, dus even NIET op die voet lopen en zo min mogelijk bewegen.

Voor je gaat, en als je het in huis heb, tape die teen dan even zo dat hij zo min mogelijk kan bewegen ( in de lengte dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal doet een breuk inderdaad minder pijn dan een kneuzing. Maar bij een gebroken teen is dat niet zo. Dat doet zó'n pijn dat je er echt niet op kunt staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij nader inzien toch een - Van een teen wordt geen röntgenfoto gemaakt, een gebroken teen kan wel degelijk nog helemaal recht zijn, en intapen in de lengte heeft totaal geen zin.