ervaart je lichaam een andere pijn als je je vinger brand of als je je snijdt?

Is het zo dat je lichaam een andere pijn signaleert als je bijvoorbeeld je vinger brand aan een hete pan dan wanneer je je in je vinger snijdt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Jezelf branden voelt inderdaad anders dan jezelf snijden.

Jezelf een beetje branden aan een lucifer of sigaret voelt inderdaad anders dan jezelf branden aan kokend water.

Jezelf snijden met een heel scherp mes, voelt heel anders dan jezelf snijden aan een stuk papier bijvoorbeeld.

Je lichaam ervaart alle gevallen al een aanval en begint meteen het herstellend vermogen in werking te zetten.

Maar de pijn, dus dat wat je voelt,
dat gebeurt in je hersenen.
Pijn is dus heel subjectief en beïnvloedbaar.

En dus heel persoonlijk.
Dus in alle gevallen waarin de verwonding vergelijkbaar zijn, zal de pijn door verschillende personen anders en verschillend gevoeld worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik vraag het me af.
Het pijnsignaal zelf is een impuls die wordt doorgegeven aan de hersenen. Heel strikt genomen kan alleen de intensiteit varieren.

Meestal zie je in een flits wat er aan de hand is en je hersenen verwerken het beeld dan ook mee. En daardoor heb je het idee dat een snee of prik anders voelt.

Wat ik WEL geloof is dat je het verschil voelt tussen "puntpijn" (een prik) en pijn over een groter oppervlak (bij branden bijv). Maar dat komt door het aantal zenuwpunten dat het pijnsignaal dan doorgeeft.

Maar als je een heel klein heet voorwerp zou gebruiken voelt dat mogelijk toch ongeveer als een prik.

Ik heb zelf geen trek om het uit te testen maar net zoals bij geblinddoekt eten het soms opvallend lastig maakt te raden wat je precies eet vraag ik me af of je HEEL zeker weet of het snijden of branden is als je NIET weet dat je net met een mes in de weer bent of een schaal uit de oven aan het pakken bent

Toegevoegd na 7 minuten:
de pijn die je noemt wordt ook nociceptieve pijn genoemd, zie ook de wikilink waar wordt uitgelegd welke stappen er zijn