Hartaanval/stilstand door angst kan dat?

Ik heb vliegangst. Nou eigenlijk angst om door de spanning/angst een hartaanval/harstilstand te krijgen, is dit mogelijk? Tijdens angst gaat me hartslag snel naar 140/150 slagen p/m mits niet sneller. Ik zou heel graag willen vliegen maar ben bang dat me hart het begeeft. Moet ik hier bang voor zijn of is dit bijna niet mogelijk.

Ik wil geen medicatie, wil op eigen kracht mijn angst te lijf gaan. Ben zelf net 31.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.9K

Antwoorden (5)

U denkt ten onrechte dat hartkloppingen een teken zijn van een hartaanval. Hierdoor neemt de angst toe, waardoor men versneld gaat ademhalen en transpireren. Hierdoor ontstaan er juist nog meer angst en klachten. Dit kan een paniekaanval tot gevolg hebben. De paniekaanval wordt dan niet veroorzaakt door de lichamelijke verschijnselen, maar door de manier waarop ze uitgelegd worden. Eerder paniekaanvallen, dan hartaanvallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, wees niet bang. Je krijgt echt geen hartaanval van angst.

In theorie is het wel mogelijk dat wanneer je al een slecht hart hebt dat stress ervoor zorgt dat je een hartaanval krijgt. Maar dit is en HEEL zeldzaam EN iets wat alleen gebeurd als je al een zwak hart hebt.

140/150 slagen per minuut is geen enkel probleem, daar kan je hart prima mee omgaan. Sterker nog, bij hard sporten zal die hartslag hoger zijn.

Oftewel, geen enkele reden om bang te zijn voor een hartaanval. En, zelfs als je een hartaanval krijgt dan is in het vliegtuig niet eens zo'n slechte plaats. Er is verplicht apparatuur aan boord om je hart weer aan het kloppen te krijgen, en mensen getraid om het te gebruiken. Oftewel, je bent vaak beter af met een hartaanval in het vliegtuig dan alleen thuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt een hartstilstand. Als je in het vliegtuig een hartstilstand krijgt ben je beter af dan alleen thuis. Dat klopt idd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwarrend antwoord. Er is een groot verschil tussen een hartaanval en een hartstilstand!
En hoeveel slagen per minuut bij sporten is bij iedereen en op iedere leeftijd verschillend.
Het gebeurt zelden, maar ja, het is mogelijk. Het komt voor dat angst of een paniekaanval een hartstilstand teweeg kan brengen. Bij een hartstilstand stopt je hart tijdelijk of permanent met kloppen, waardoor het lichaam geen zuurstof meer krijgt.

Een hartaanval kan niet veroorzaakt worden door angst. Bij een hartaanval raakt de bloedtoevoer naar het hart verstoord.

Als je zo graag wil vliegen en de angst staat je in de weg, laat je dan eens onderzoeken door een cardioloog. Hij/zij is de aangewezen persoon om je advies te geven en je gerust te stellen als blijkt dat er niets aan de hand is met je hart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grinnik, als je verder in goede gezondheid bent, mag je hartslag bij stress (angst of inspanning) oplopen tot 190 per minuut (gezien uw leeftijd).

Mensen die een hartstilstand doen door angst hebben al een hartprobleem en doen een hartaanval door de adrenaline.
Voor gezonde jonge volwassenen zonder hartproblemen kan je gerust een adrenaline-kick aan. En laat je hart gerust omhoog gaan tot 190 per minuut, pas dan zit je ongeveer aan je maximale hartslag.

Door je te focussen op wat de adrenaline-kick met je lijf doet, besef je dat het grotendeels de adrenaline en niet de angst is die je overvalt.
Adrenaline geeft een versnelde hartslag die je kan voelen kloppen in je borstkas of keel, versnelde ademhaling, verhoogde spierspanning, droge mond, transpiratie.
Dus adrenaline, niet angst. Laat je lijf het maar uitzweten terwijl jij er mentaal van durft genieten :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou niet correct zijn om te stellen dat het niet mogelijk is, maar de kans dat het gebeurd is waarschijnlijk kleiner dan de kans dat je 2x op 1 dag door de bliksem wordt getroffen.

Maak je daar dus alsjeblieft geen zorgen over. Bovendien zul je als 31-jarige zonder vreemde hartafwijkingen geen hartstilstand krijgen onder de 200 slagen p/m.

Als je echt zo veel schrik hebt om te vliegen en je wilt principieel niks rustgevends in wilt, zijn er nog andere manieren om je angstgevoelens te verminderen.

Bepaalde "sessies" met "binaural beats" kunnen een aanzienlijk verschil maken

http://www.binauralbeatsonline.com/binaural-beats-can-transform-your-fears/

en voor de wetenschappelijke onderbouwing:

http://www.binauralbeatsgeek.com/binaural-beat-research.html