Ondanks maagbeschermers heb ik nog ontzettend veel last van mijn maagontsteking. Wie heeft een goede tip?

Ik krijg al weken 2 x 40 mg Omeprazol per dag na een maagonderzoek in het ziekenhuis (geen helicobacter, wel gastritis). Wie heeft een tip? Welk voedingsmiddel kan ik het beste NIET nemen en welke is altijd wel 'veilig'? Ik weet niet meer wat ik wel of niet kan eten of doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer eens om geen pinda's te eten. Geen pindasaus, geen pindakaas, geen koekjes met pinda's. Het is maar een tip, de kans is klein dat je overgevoelig bent voor pinda's, maar ik heb jarenlang last van mijn maag gehad voordat de allergie echt in volle hevigheid toesloeg.

Antwoorden (3)

prikkelende stoffen uitschakelen en in ieder geval zeer hete of zeer koude voedingsmiddelen vermijden.

Toegevoegd na 59 seconden:
Dranken : melk, liefst halfvolle, yoghourt en platte kaas (bv petit gervais) , niet bruisend water, of licht bruisend water , lichte thee met voorkeur voor lindenthee en kamillethee / oranjebloesemthee , (gesuikerd geen probleem)sportdrankjes zoals aquarius,isostar enz appelsap
Brood en deegwaren : geroosterd of gegrild (liefst geen verse deeg!!) beschuiten uit pak, betterfoodbeschuiten.
Steeds zonder gluten of vezels en hou dit geruime tijd vol (verscheidene weken)
Confituur : aardbeienconfituur, appel of peren siropen bv sirop de Liege , Kandijsuiker vloeibaarVlees : mager vlees , gekookt,gestoomd of in papillote, kip,kalkoen,parelhoen, struisvogel
Vis : mager ,gekookt of gestoomd of in papillote (liefst riviervis bv snoek,forel ) geen zalm !( vettige vis)
Kaas: enkel magere kaas, liefst smeerkaas

Groenten : worteltjes, bloemkoolknoppen, aspergepunten, (best stomen!)
Fruit: gestoomd of uit blik , appelen of peren, geen citrusvruchten , vermijdt exotisch fruit, ananas vormt de uitzondering en is zelfs aangewezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Schakel alle prikkelende stoffen uit.

a) zeer koude of zeer warme voedingsmiddelen vermijden
b) prikkelende voedingsmiddelen vermijden:
- peper, azijn, mosterd, pickles, paprika, curry, citroen
- sterke koffie en sterke thee vermijden
- gashoudende en alcoholische dranken vermijden
- vezelrijke voedingsmiddelen, bruin brood, vers brood, rauwe groenten, rauw fruit vermijden
c) te hard gebakken of moeilijk te kauwen voedsel vermijden.

2. Vetten vermijden: vet vlees, vette vis, mayonaise, sauzen, frituurbereidingen, snoep en gebak

3. Zout en gezouten voedingsmiddelen vermijden

4. Absolute rookstop

5. Kleine, talrijke, lichte maaltijden gebruiken. Spreid ze over de dag (tot zes maal daags).

6. Eet langzaam en rustig. Goed en voldoende kauwen.

7. Vermijd alle maagonvriendelijke medicijnen zoals pijnstillers, ontstekingswerende medicijnen enz.
Bij twijfel hierover raadpleeg je huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien moet je van maagbeschermer wisselen. Ik slik al jaren Pantozol 40, eet bijna alle bovengenoemde producten en heb nergens meer last van.