Ik zie twee mogelijkheden.

De eerste mogelijkheid is, dat dat ene oog een kleine afwijking heeft. Denk aan +1 of  --1 of iets ertussenin. Normaal gesproken ben je goed in staat om dat kleine verschil te compenseren door de "scherpstel-spieren" van je oog extra in te spannen. Ben je moe, dan lukt dat niet meer.

De tweede mogelijkheid is, dat dat ene oog "net niet lui" is. Ben jij uitgerust, dan kan dat oog nog nét meedoen. Ben jij moe, dan geeft dat oog het op.

Toegevoegd na 3 minuten:

Ga eens zo ver van je computerscherm zitten, dat je deze tekst nog nét kunt lezen. Ontspan je. Houd dan je hand beurteling voor je ene en voor je andere oog, waarbij je wel beide ogen gewoon open houdt.

Kijk eens of je met beide ogen echt wel even scherp ziet. Best kans dat je dan al ontdekt dat het ene oog ook nu wat minder scherp ziet dan het andere oog.

Als je twijfelt, kun je eens langs gaan bij een opticien. Die kan jouw zichtscherpte bepalen. Ook als je verder geen last hebt, kan dat een goed idee zijn: als je namelijk net niet scherp ziet, word je daar extra moe van, ook als je zelf niet doorhebt dat je net niet scherp ziet. Een bril, al is het maar voor een paar uur per dag, kan er dan voor zorgen dat je aan het einde van de dag minder moe bent dan nu.

Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is bij ieder mens zo, dat na vermoeidheid, de ogen minder goed werken. Als het bij 1 oog is, is dat oog zwakker.