Hoe komt het als je lichamelijk stram wordt?

Ik ben al een jaar helemaal stram en stijf in mijn lichaam, sporten helpt niet. Het is zelfs moeilijk om mijn broek en schoenen aan te doen. Mijn leeftijd is 46 jaar, ik ben altijd heel mijn leven best lenig geweest.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (3)

Dat is onmogelijk om hier te beantwoorden. Wel is het opvallend dat je altijd lenig bent geweest en plotseling stram bent geworden.

Ik zou in ieder geval even naar de huisarts gaan om dit te bespreken. Het zou natuurlijk reuma kunnen zijn, maar een arts kan veel beter beoordelen dan wie ook via deze site wat er echt aan de hand kan zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het algemeen geldt dat bij ouder wordende mensen
het functioneren van het lichaam in een langzaam tempo minder wordt. Je lichaam verandert.

De elasticiteit van de spieren en pezen die om de botten heen zitten is verminderd. Deze elasticiteit vermindert doordat er verkalking van het bot en de spieren plaats vindt. Je hebt last van ochtendstijfheid, gevoelige en koude spieren. Vaak is iemand dan geneigd minder te gaan bewegen, terwijl het belangrijk is dat er juist wel wordt bewogen. Yoga of zwemmen bijvoorbeeld kan helpen de spieren en pezen soepel te houden.

Ook kan er afbraak van het kraakbeen rondom gewrichten plaatsvinden, dit noemt men artrose.
Het is mogelijk dat jij daar last van hebt, maar dat is van hieruit moeilijk te beoordelen.
Vraag het aan je huisarts, die kan je zonodig doorverwijzen naar een orthopeed.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/27470-nutrisenior-omdat-senioren-gezond-ouder-willen-worden.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou reuma kunnen zijn. Tegenwoordig wordt met ‘reuma’ niet één ziekte bedoeld, maar is het een verzamelnaam voor ruim 100 aandoeningen die allemaal met het bewegingsapparaat te maken hebben.

Alle lichaamsdelen die nodig zijn om te kunnen bewegen worden samen het bewegingsapparaat genoemd.
Reumatische aandoeningen worden onderverdeeld in 3 hoofdgroepen: ontstekingsreuma, artrose, en weke-delen-reuma (bijvoorbeeld fibromyalgie). Laat je onderzoeken door de huisarts.