Kan een struma uit zichzelf verdwijnen?

Door het gebruik van antibiotica heb ik vorig jaar een aantal lichamelijke klachten gekregen. Het begon met 9 weken diaree waardoor ik letterlijk was uitgedroogd. Begon hartritmestoornissen te krijgen en was een tijdje onder behandeling van een cardioloog. Daarna begonnen de steken in mijn nek . Ben er meerdere malen voor naar de huisarts geweest maar die zei dat ik waarschijnlijk gestressed was en dat het niets te betekenen had. Paar maanden later werd mijn nek aanzienlijk dikker dus weer naar de huisarts die constateerde toen dat ik een struma had maar ,mijn schildklier werkte gewoon goed zo bleek uit bloedonderzoeken. Naast dit alles heb ik ook last van mijn darmen ookal slik ik al een paar maanden probiotica van het merk puro. Zou het kunnen dat mijn lichaam ontregeld is door de antibiotica gebruik van vorig jaar en dat uit eindelijk mijn struma uit zich zelf ook weer verdwijnt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (2)

Ligt eraan wat de oorzaak van de struma is. Die antibiotica had je vast niet voor niets voorgeschreven gekregen maar mogelijk heb je ook door die diarree fikse tekorten tekorten opgelopen. Ritmestoornissen krijg je niet zomaar. Ze kunnen bijvoorbeeld door een verstoring van het evenwicht tussen natrium en kalium worden veroorzaakt. Struma met een normale werking van de schildklier werd vroeger nogal eens veroorzaakt door jodiumgebrek. Na een antibioticakuur is de darmflora na uiterlijk twee maanden wel weer hersteld, ook zonder hulp van probiotica.

Wat jij nodig hebt is een dokter die je gewoon eens uitlegt wat er met je aan de hand is. Al zal er niet op iedere vraag een sluitend antwoord zijn, maar dit zijn dingen die een arts je gewoon moet uitleggen. Natuurlijk kan stress van alles en nog wat veroorzaken maar je krijgt er geen struma van. Maak gewoon een lijstje met vragen en vraag aan de assistente of er twintig minuten voor je kan worden gereserveerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan. Behandeling van een struma is niet nodig als jouw schildklier nog gewoon hormonen maakt en het struma niet in de weg zit bij het slikken.

Een struma ontstaat meestal door een tekort aan jodium. De schildklier zwelt op als hij niet genoeg jodium krijgt bijvoorbeeld tijdens een zwangerschap, bij meisjes in de puberteit en tijdens de overgang. Het is dus niet ondenkbaar dat er bij jou een tekort is ontstaan door de diarree.

Ik vind dat het tijd is dat je huisarts je verwijst naar een specialist (internist misschien) voor verder onderzoek van al je klachten.

Hier kan je alle informatie vinden en vragen over de schildklier en eventueel lotgenotencontact:

http://www.schildklier.nl/asp/invado.asp?t=show&var=793