Wat gebeurt er nou precies in je lichaam als je ongesteld word?

Ik heb er wel over gelezen, maar alles wat ik dan hoor is dat je baarmoeder samentrekt ofzo, maar ik snap niet hoe het dan in elkaar zit je hebt een eisprong en dat eitje moet eruit, dat gebeurt al dagelijks heb ik gehoord? Dus waarom dan zoveel bloed en pijn? Hoe werkt dat allemaal in het lichaam?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Door FSH en LH dat je hypofyse produceert, gaat er een eicel rijpen. Deze wordt tijdens de ovulatie(eisprong) afgeschoten uit het gele lichaam. Als er geen bevruchting optreedt gaat je eicel na 12 uur ten gronde. Maar door progesteron, dat wordt door het gele lichaam geproduceerd, wordt het baarmoederslijmvlies dikker en gaa het meer klieren bevatten. Na 14 na de ovulatie stoot je baarmoeder het slijmvlies af door inderdaad samen te trekken. Hierbij worden adertjes beschadigd en daardoor komt er bloed vrij. Je bent dus ongelsteld. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Bron: biolessen op 4VWO
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh en je menstruatiecyclus duurt ongeveer 4 weken daarin heb je dus maar 1 eitje. De cyclus begint op dag 1 van je ongesteldheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal 1 eitje.
En bijna alle tijds gegevens zijn bij benadering. Muv de 1ste dag van de ongesteldheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja klopt want zoals mijn docente zegt: een vrouw is geen klok
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Meer klieren bevatten" = "wordt beter doorbloed". Daarom lijkt het alsof je veel bloed verliest, maar het is vooral veel slijm, dat goed doorbloed is en dus op 'echt' bloed lijkt. Daarom kun je soms ook klontjes verliezen, dat is gewoon een stukje slijmvlies.