Sinds een week heb ik zomaar vanuit het niets,ineens een hele jeukerige huid zonder zichtbare symptomen wat de jeuk veroorzaakt wat kan dat zijn?

Sinds ongeveer een week, jeukt me mijn hele rug heel erg en straalt het ook uit naar de heupen en de boven kant van mijn billen. Ik word er bijna gek van. Ik ben niet veranderd van waspoeder. Ook niet van eet gewoontes of medicijnen Ik ben niet in het buitenland geweest of in het zwembad,of andere wateren( zee of meertjes) ofzo. Ook zijn er verder geen allergieën gevonden wat het zou kunnen veroorzaken. Je ziet geen bultjes ,beten, beestjes ,schilfers, vlekken of verkleuring. Mijn huid is niet droog. Vaker wassen lijkt me eerder een afrader dan een optie en ik ben net vanmorgen naar de huisarts geweest die me als tip gaf om maar menthol poeder te gebruiken. Verder kon ie er niks mee want er was niks te zien.Echt helemaal niks ( ja nagelstrepen van het krabben maar verder niets) Is er misschien iemand die dit herkend?En me tips kan geven, of me kan vertellen hoe hij of zij er mee om gaat. Of weet iemand of het toch nog ergens aan kan liggen wat ik zelf over het hoofd zie? En heeft iemand een serieuze oplossing om het jeuken wat te stillen. Meestal als ik zeg dat ik jeuk heb krijg ik als grapje te horen dat ik vaker moet wassen of dat ik vlooien heb. Maar dat zijn antwoorden waar ik natuurlijk nagenoeg niets mee kan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ander badschuim, shampo, douche schuim?

Het beste antwoord

Ik herken het verhaal, dwz. een paar jaar geleden kreeg ik ook opeens ondraaglijke jeuk (in mijn geval met name mijn benen). Er was niets te zien en de dokter wist het ook niet. Niet veranderd van wasmiddelen of iets dergelijks... Hij adviseerde uiteindelijk om minder vaak te douchen (dus niet meer elke dag) en de huid flink in te smeren met vette creme. De enige oorzaak die hij kon bedenken was dat de huid wellicht te droog was. Mij helpt het wel wat, maar ik heb nog steeds bij periodes last. Probeer het eens met bv uierzalf in te smeren.
Misschien een open deur, maar: vooral niet krabben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jeuk ontstaat door het vrijkomen van histamine in de huid. Hierdoor worden via aparte jeukzenuwen jeuksignalen doorgegeven aan de hersenen. Deze zenuwen zijn ook gevoelig voor warmte. Dit zou kunnen verklaren waarom jeuk bij afkoeling van de huid afneemt. Jeuk kan onschuldig zijn, maar ook wijzen op een ernstige huid- of orgaanziekte. De jeuksymptomen kunnen sterker maar ook minder sterk worden bij angst, spanning en/of stress. Soms valt niet te ontdekken wat de oorzaak is van de jeuk.

Methoden om de jeuk te stillen door verkoelen kunnen zijn:
•een jeukende plek inwrijven met een ijsklontje.
•de huid deppen met water met een scheutje azijn.
•een koude pakking op de jeukende plek, bijvoorbeeld een iets vochtige washand of handdoek die je eerst een tijdje in de koelkast legt, een ‘coldpack` in een doek of washand (nooit een ‘coldpack` op de blote huid leggen, dat kan een soort brandwonden veroorzaken).
•smeren met jeukstillende middelen. Jeukstillende middelen mogen meestal niet op een open wond worden gebruikt.
Amadea
12 jaar geleden
Ik gebruikte altijd dezelfde waspoeder en wasverzachter van de een op andere dag was ik allergisch en wasverzachter durf ik helemaal niet meer te gebruiken stap eens over op een ander merk wasmiddel en gebruik niet teveel met een wasbeurt