Veel voorkomende kenmerken en symptomen bij bloedarmoede zijn:

Vermoeidheid sneller dan normaal
Kortademigheid sneller dan normaal
Tachycardie (snel hartritme)
Hoofdpijn
Algemeen zwaktegevoel

bij ernstiger bloedarmoede ziet men soms:

Bleke huid (met name onder de vingernagels)
Bleke lippen
Hartkloppingen
Duizeligheid
Oorsuizingen
Koude handen en voeten
Tintelingen in de voeten gevolgd door het gevoel te hebben op bobbels/bollingen te lopen.
Bij mensen met vernauwde kransslagaders kan het eerste symptoom van bloedarmoede wel eens zijn dat ze sneller pijn op de borst krijgen.
Gebarsten mondhoeken, of scheurtjes in de lippen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door je onderste ooglid iets naar voren te trekken en naar de kleur te kijken. Is het slecht doorbloedt, dus praktisch wit dan kan het zijn dat je bloedarmoede hebt. Ben je er erg moe bij en soms zelf duizelig bij een onverhoedse beweging zoals plotseling overeind komen met je hoofd, dan even langs de dokter gaan om wat bloed te laten prikken. Het is zo opgelost met een kuurtje staaldrank of staalpillen.
amc
12 jaar geleden
Door bloedarmoede kan men zich moe en zwak voelen. Bij inspanning wordt men sneller kortademig. Verder kunnen klachten optreden als duizeligheid, het gevoel flauw te vallen, hartkloppingen, transpireren, hoofdpijn en oorsuizen. Bleekheid treedt pas op als het hemoglobine-gehalte sterk is verminderd.
Amadea
12 jaar geleden
In het begin geeft bloedarmoede geen klachten. Op den duur ontstaat bleekzien, moeheid, kortademigheid en spierzwakte bij inspanning.

Als u last heeft van een moe gevoel, maar bijvoorbeeld nog wel goed kan sporten, is er meestal geen sprake van bloedarmoede.

Sommige mensen hebben van nature een lager hemoglobinegehalte dan anderen. Ook tijdens de zwangerschap is het hemoglobinegehalte wat lager.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door bloedarmoede kunt u zich moe en zwak voelen. Bij inspanning wordt u sneller kortademig. Verder kunnen klachten optreden als duizeligheid, het gevoel flauw te vallen, hartkloppingen, transpireren, hoofdpijn en oorsuizen. Bleekheid treedt pas op als het hemoglobine-gehalte sterk is verminderd.

Bloedarmoede kan ontstaan door:

-een tekort aan ijzer (dit is de meest voorkomende oorzaak),
-een tekort aan vitamine B12 of foliumzuur,
-een chronische ziekte, infectie of ontsteking,
-een erfelijke afwijking

Voor meer informatie kunt u het hele artikel lezen.