Hoe kan ik verkomen steeds blaasontsteking te krijgen?

Ik heb nu al een aantal keer kort achter elkaar blaasontsteking gehad. Nu dus weer. Heb daarbij onwijze last van mijn onderbuik en rug. Loop er al meer dan een week mee, was vorige week al naar de huisarts geweest om het te laten testen maar er kwam niks uit. Vandaag weer geweest blijkt dus weer blaasontsteking. Het is ook al eerder gebeurd dat ik het liet testen vanwege mijn klachten, er niks uit kwam, en een paar dagen later het toch zo bleek te zijn. Hoe kan dit? En kan ik het voorkomen? Zo ja, hoe?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Ritsuka
12 jaar geleden
Hoeveel drink je op een dag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dronk voor mijn klachten ongeveer 1,5 tot 2 liter per dag maar nu ik zo'n last heb drink ik liever niet zo veel anders moet ik helemaal om de 2 min plassen wat niet echt fijn voelt dus wat liever niet de hele tijd doe. Drink nu ongeveer 2 tot 3 glazen water op een dag.
Ritsuka
12 jaar geleden
Veel te weinig, ga meer drinken, helemaal met blaasontsteking. Zo spoel je alles sneller weg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou wel meer willen drinken, het heeft alleen het nadeel dat ik dan om de 2 min met pijn op de wc zit..
Cryofiel
12 jaar geleden
Heb je meerdere nieuwe sexpartners? Is de hygiëne in het "sexuele gebied" goed, OOK bij je partner, dus bijvoorbeeld OOK onder zijn voorhuid?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee geen meerdere sexpartners, hygiéne op sexueel gebied is goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik begrijp dat minder drinken in de eerste instantie comfortabeler lijkt..echt dat is niet echt zo.
Van weinig drinken wordt de urine geconcentreerd en sterk, dat tast je blaaswand verder aan. Bovendien is de blaas ontstoken en als eerste moet je die dus vaak spoelen ( met verse urine ) , dat wil zeggen; veel drinken. Helaas is een nadeel dat je vaak moet plassen, maar van minder drinken gaat het zeker niet over en blijft het plassen juist pijnljik ( hoe geconcentreerder de urine hoe pijnlijker het ook voelt )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegen de pijn kun je tijdens het plassen tegelijkertijd een fles water leeggieten tegen je vagina. Dan brandt het niet zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de tips, ik zal toch meer gaan drinken dan. Hopend dat het dan snel minder wordt.

Het beste antwoord

Ik zie in je profiel dat je een vrouw bent. Vrouwen hebben sowieso eerder last van een blaasontsteking dan mannen, aangezien bij hen de plasbuis veel korter is.
Bacterieën hoeven dus een minder lange weg af te leggen om de blaas te bereiken. Verder is het zo dat bij vrouwen de anus en plasgaatje zich veel dichter bij elkaar in de buurt bevinden. Daardoor bereiken bacterieën eerder de blaas bij vrouwen (vanuit de anus).
Wat je kunt doen:
-Van voor naar achter afvegen nadat je naar het toilet bent geweest. Wanneer je van achter naar voren afveegt, bestaat de kans dat je bacterieën vanuit de anus naar voren veegt, waardoor ze via de plasbuis omhoog kunnen "wandelen". Deze bacterieën kunnen voor blaasontsteking zorgen.
-Zowel voor als na de sex (geslachtsgemeenschap) urineren. Door te plassen verwijder je ook evt. bacterieën.
-Goed drinken, ook om bacterieën zoveel mogelijk uit te plassen. Sommigen zweren bij zurige dranken, zoals sinaasappelsap, omdat dit zou zorgen voor een zuur milieu, waar bacterieën zich niet prettig in voelen. Sommigen drinken daarom ook cranberrysap of slikken cranberrycapsules. Het bewijs hiervoor is echter nooit geleverd volgens mij.
-Altijd goed uitplassen. Achterblijvende urine in de blaas vormt ook weer een bron voor bacterieën.
-Zorgen voor een goede algemene weerstand door goed voor jezelf te zorgen, b.v. met je voeding. Zodra je weerstand afneemt, hebben bacterieën meer kans om een infectie te veroorzaken.
Soms is het ook echter niet duidelijk waarom iemand steeds een blaasontsteking krijgt. Sommige vrouwen hebben er nooit last van, terwijl het bij anderen om de haverklap raak is. Zodra je merkt dat je blaasontsteking hebt is het belangrijk om meteen (met wat verse urine) naar de huisarts te gaan. Deze zal dan (bij een positieve test) antibiotica voorschrijven. Blaasontsteking gaat namelijk niet vanzelf over en kan zelfs overgaan in een nierbekkenontsteking. De bacterieën bewegen zich dan verder naar boven als het ware.
N.B.: van op de koude grond zitten krijg je géén blaasontsteking! Dit is een (hardnekkig) fabeltje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Er kan een ontsteking zijn maar dat dit nog niet zichtbaar is in de urine.
Voorkomen kan niet altijd wel een paar tips:
Cranberry sap drinken schijnt te helpen.
Voldoende drinken
Goed uitplassen, zodat er geen urine in de blaas achterblijft.
Op tijd gaan plassen
Plassen na de seks, ivm eventuele bacterien.

Toegevoegd na 42 seconden:
zorgen voor en een goede weerstand
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de tips! Helpt Cranberry sap drinken ook al voordat je blaasontsteking hebt? Helpt het het te voorkomen?
Ritsuka
12 jaar geleden
En zorgen dat je van voor naar achter afveegt. Goeie tips, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan het helpen voorkomen
Ritsuka
12 jaar geleden
Cranberry kan heloen om het te voorkomen, en veel vitamine c innemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat doe ik sowieso niet. En zal Cranberry sap in huis halen! Bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt beter cranberry capsules halen, die zijn geconcentreerder dan het sap
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, waar kan je dat halen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij het kruidvat bijv.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij iedere drogisterij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke ga ik doen, bedankt!
Een vriendin van mij had ook altijd blaasontsteking. Bij nader onderzoek bleek zij een heel grote blaas te hebben. Nu zij geregeld een plas doet, ook als ze geen aandrang voelt, zijn de klachten verdwenen.
Het staat al eerder in de antwoorden vermeld: geregeld plassen, maar deze oorzaak van blaasontsteking leek mij ook nog wel vermeldenswaardig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook heel vaak blaasontsteking gehad. Ik werd er gek van. Vaak liet ik me dan testen en was er niets te zien. Toch wist ik dan, uit ervaring, dat ik zeker wel blaasontsteking had.

Zoals in andere antwoorden:
- na de sex gaan plassen, ook als er geen sperma in je vagina is gekomen;
- goed uitplassen!!

Wat bij mij super heeft geholpen, is de tijd nemen om te plassen. Ik ben te gehaast, ik plaste en klaar. Nu blijf ik langer zitten. En ik heb ook een andere houding aangenomen. Voorheen zat ik regelmatig met een gebogen rug, nu zit ik met een (zo goed als) rechte rug.

Sterkte!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vorm van steeds terugkerende blaasontsteking kan het gevolg zijn van veelvuldige en/of langdurige sex.
Om die reden noemen de Engelsen/Amerikanen het 'honeymoon syndrome'
Google dat eens, en kijk, of je hier wijzer wordt.
Dan is het nl. niet het gevolg van bacteriën.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige mensen zijn 'extra vatbaar' voor blaasontstekingen, en niemand weet waar dat precies aan ligt.

Wat kan helpen, naast alle standaarddingen zoals goed uitplassen (als je denkt dat je klaar bent, kantel dan eens al zittend je bekken wat naar voren, trek je rug wat hol, ga rechtop zitten - kans dat er dan toch wat te plassen is), niet persen, voldoende drinken, jezelf na het plassen niet afvegen maar droogdeppen, geen inlegkruisjes gebruiken maar liefst katoenen ondergoed, is de volgende: zorg dat je je lijf goed leert kennen - zodra je ook maar de geringste klachten krijgt, gelijk minimaal een halve liter water extra drinken per dag. Voordeel: je urinewegen spoelen wat extra door, en als het al gevoelig is om te plassen en je meer aandrang hebt, dan hèb je tenminste ook wat te plassen.
Cranberrysap (geen limonade!) helpt bij sommigen wel, bij anderen niet. Misschien iets om uit te proberen.
Sommige mensen krijgen opvallend minder vaak blaasklachten als ze hun suikerinname beperken (geen frisdrank meer drinken bijvoorbeeld).

Als blaasontsteking steeds terugkomt, kun je met je huisarts overleggen of een langere antibioticakuur een idee is (dat is een laaggedoseerde kuur van enkele weken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er zelf ook een tijd last van gehad. Ik heb toen cranberry supplementen gehaald bij de drogist. Ik zweer er echt bij. Een vriend van me, met een dwarslaesie, heeft ook heel vaak last van blaasontsteking doordat hij geen gevoel heeft in z'n blaas en hij heeft ze zelfs van de dokter gekregen. En inderdaad als gezegd: veel drinken en de tijd nemen om te plassen. Ook niet hangend plassen maar gewoon gaan zitten.