Helpen glucosamine, chondroitine en msm tegen artrose?

Op internet lees ik tegenstrijdige berichten of glucosamine, chondroitine en msn wel of niet werken. Wellcht kunnen mensen op dit forum aangeven hoe lang je het moet slikken voor je het zeker weet of het werkt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Bij geen van de genoemde middelen is ooit aangetoond dat het helpt tegen artrose.
Artrose is afbraak van het kraakbeen bij gewrichten.

http://www.check-onderzoek.nl/onderzoek/wat_is_artrose
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Anna, maar hij is wel zichtbaar...........:)

Andere antwoorden (2)

Er is onderzoek naar gedaan en Glucosamine schijnt te werken bij Artrose.

http://www.betergewricht.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=58:supplementen&catid=36:faqs&Itemid=93
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In jouw eigen link staat:
"De onderzoekers concludeerden daardoor dat glucosamine geen werking heeft bij heupartrose." Het is nooit bewezen dan het helpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wel bij knieartrose.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het KAN klachten enigszins verlichten, maar meer ook niet.
Beter is om fysiotherapie te te volgen en oefeningen te doen. Dat geeft hetzelfde effect.
Dit zijn gesponsorde sites.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het onderzoek is gedaan door de Erasmus Universiteit te Rotterdam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik zag het. Ik sta erg sceptisch tegenover dit soort supplementen. Ik doe al 8 jaar mee met een landelijk onderzoek naar artrose, dat door het reumafonds wordt gedaan in samenwerking met de academische ziekenhuizen. Verschillende malen heb ik gevraagd of dergelijke supplementen helpen, maar steeds was het antwoord dat het niet echt bewezen was.
Bij de een helpt het wel, bij ander niet. Maar wie er baat bij heeft moet het zeker nemen!
Nee, geen van genoemde middelen helpen, mocht dat wel zo zijn dan zijn het geneesmiddelen en mogen ze niet meer over de toonbank worden verkocht.
Dan kan je ze alleen krijgen op recept.
Oftewel: het is gewoon geldklopperij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een drogisterij verkoopt ook geneesmiddelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, ben niet volledig geweest: ik bedoel medicijnen die uitsluitend de huisarts of en specialist mogen voorschrijven.