weet iemand misschien hoe een bot geneest?

voor school moet ik weten hoe een bot geneest, in het lichaam. niet door gips ofzo, maar wat het lichaam het geneest. alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Googel gaat echt sneller hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Google.http://www.invaliditeit.be/Herstel%20van%20botbreuken.html...

Antwoorden (4)

Het lichaam maakt met behulp van Vitamine D3 zelf kalk aan, dit kalk groeit vanzelf tussen de twee botdelen zodat e botdelen weer aan elkaar groeien.

Toegevoegd na 10 minuten:
aanvulling met dank aan mufmuf:

Het gips zorgt er alleen voor dat het bot in één positie blijft staan, waardoor het de kans krijgt om in díe (goede) positie vast te groeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even als uitbreiding: Het gips zorgt er alleen voor dat het bot in één positie blijft staan, waardoor het de kans krijgt om in díe (goede) positie vast te groeien.
Het geneest meestal vanzelf. Veel calcium en ijzer innemen kan de herstel versnellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst vormt zich een soort bloedprop om de plaats waar het bod gebroken is, om het te stabiliseren, en de delen bij elkaar te houden.
Vervolgens verandert deze bloedprop langzaam in een kraakbeen-achtige structuur.
Dan wordt het kraakbeen omgezet in bot ( door bot-vormende cellen, ofwel osteoblasten)

Om nu het bot weer in zijn oorspronkelijke vorm terug te krijgen worden er steeds kleine hapjes van het bot weg gehaald en waar nodig weer aan geplakt door bot vormende, en bot etende cellen ( osteoblasten en osteoclasten) dit proces wordt ook wel op zijn Engels 'remoddeling' genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de genezing van een botbreuk (fractuur) vormt zich in de eerste 2 weken een bindweefselverbinding (fibreuze callus) tussen de 2 botdelen. Daarna ontstaat er om de breuk een benige verbinding (ossale callus) doordat speciale cellen, de zgn. osteoblasten of beenvormers nieuwe botcellen maken. In de maanden die daarop volgen verdwijnt deze callus weer door de osteoclasten of beenvreters. Zo herstelt zich de structuur van het bot.
Hierbij spelen de bloedvaatjes die voedingsstoffen afgeven aan het bot en afvalstoffen opnemen een grote rol.
Deze bloedvaten lopen door de foramen nutricia in het bot.
Misschien leuk om te weten: foramen (komt ons woord raam vandaan) is het Latijnse woord voor gat.
Nutricia betekent voeding (denk aan babyvoeding van "Nutricia").
Foramen Nutricia= voedingsgaten