weet iemand wat de c5 en de c6 zijn en de gevolgen als je die breekt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.6K
Ritsuka
12 jaar geleden
Aan je trefwoorden te zien iets in de nek

Antwoorden (2)

C5 en C6 zijn nekwervels.
als deze breken kan verlamming het gevolg zijn.

Toegevoegd na 44 minuten:
@j)ve: Maar dat is wel in het meest extreme geval ( om de vraagsteller niet TE ongerust te maken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat is wel in het meest extreme geval ( om de vraagsteller niet TE ongerust te maken).
+1
C5 en C6 staan voor de vijfde en zesde Cervicale wervel. Dus de 5e en 6e nekwervels van het hoofd naar beneden te tellen.

Een wervel bestaat uit meerdere delen en afhankelijk waar de breuk is, zijn de gevolgen anders. Sommige delen van je nekwervels kan je breken zonder veel gevolgen, omdat er geen zenuwen geklemd of doorgesneden raken.
In dat geval zijn er verder dus GEEN gevolgen.

Is de breuk de oorzaak dat de plaatselijke zenuwen zijn doorgesneden dan krijg je bij breuk van
- C5: mogelijk functieverlies van de schouders en biceps en volledig verlies van de functie van hand en pols.
- C6: gedeeltelijk verlies van polscontrole en volledig verlies van handfunctie.

Is de breuk oorzaak van doorsnijden van het volledig ruggenmerg, dan raak je volledig verlamd aan armen en benen (dus tetrapleeg)

(in afbeelding een nekwervel, je ziet dat het op verschillende plekken kan breken)