Waarom kan ik nooit slapen na mijn avonddienst en ben ik hyper?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Werk je in de zorg???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja inderdaad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook....Het erge is dat ik vaak de volgende dag weer om 7 uur moet beginnen. Dan is het hyper zijn helemaal irritant....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herkenbaar dus! Ik draai slaapdiensten, ben nu dus nog op mijn werk en moet om 7 uur paraat zijn... Niet fijn dit! Was erg benieuwd of anderen dit herkennen en of er tips zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tip:
Bel de Arbeidsinspectie en vraag of dit wel
mag volgens het arbeidstijdenbesluit.

Antwoorden (8)

Omdat je dan waarschijnlijk veel caffeine drink en hierdoor blijf je wakker tip: caffeine vrije koffie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak heb je niet eens tijd om koffie te drinken tijdens het werk....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drink geen koffie :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En tijd al helemaal niet idd :-)
Je bent niet de enige. Ik heb het ook en mijn collega's hebben over het algemeen hetzelfde probleem.
Je bent heel de avond in de weer geweest en dat moet je even verwerken. Dat is heel wat anders dan dat je de hele avond op de bank zit.
Ik pak altijd een glas wijn voordat ik ga slapen en kijk nog even tv. Na een uur wordt ik moe en ga ik slapen. Mischien een tip waar je iets aan hebt....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook slaapdiensten, nu dus ook! Lig op mijn werk in het slaapdienstbed! Moet slapen, de wekker gaat om 6.15 uur en t lukt gewoon niet! Balen! Dit is altijd zo en dan weet ik dat ik morgenvroeg te kort kom! Wijntje zit er dus niet in!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slaapdienst lijkt me heel naar. Jammer dat je dat niet in de vraag hebt benoemd. Internetten lijkt me niet echt handig. Je zou een boek mee kunnen nemen. Vraag anders aan andere collega's die wel kunnen slapen naar tips.
Verder vind ik het een dienst wat ze af moeten schaffen. Krijg je ook maar gedeeltelijk betaald?
Truste!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fiederieke.
Slaapdienst is werken.
En dan om 07.00 uur weer te gaan werken,
ik vind het niet normaal.
De slaapdienst kan wel blijven.
Maar dan daarna voldoende vrij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een slaapdienst is na mijn mening een goedkoop middel om geen tweede nachtdienst aan te schaffen. Je slaapt belabberd, kan eruit geroepen worden, krijgt maar de helft betaald en je moet s'morgens een ochtenddienst mee draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterker nog Platje, je krijgt pas betaald wanneer je DAADWERKELIJK bent opgeroepen! IK deed dit vroeger ook weleens, begon dan om 21.00, kon dan van 23.00 tot 7.00 slapen, en daarvan krijg je maar 4 uur uitbetaald. Als je dan wordt opgeroepen krijg per oproep uitbetaald, en niet HOELANG je dan met die persoon bezig bent geweest! Om 7.00 uur sta je op, om om half 8 met de mensen aan het ontbijt te gaan, en 9.00 uur kun je naar huis. Je hbt dan misschien wel wat geslapen, maar gesloopt ben je wel, IK tenminste! Daar heb ik dus snel een stokje voor gestoken, en niet meer gedaan. GEzondheid is me meer waard!
Je vertelt niet, wat voor werk je doet, maar meestal is juist het laatste uurtje van je dienst hartstikke druk met opruimen, afsluiten, overdragen enz. Dus al had je 'de geeuw' ervoor - tegen de tijd dat je naar buiten loopt, ben je helemaal wakker en vol adrenaline.

Probeer nog een uurtje iets ontspannends te doen,(een korte wandeling doet bijv. wonderen om je hoofd leeg te maken), vóór je gaat proberen te slapen, en neem ook zeker een warme douche of een bad.

Dan zal het beslist minder worden met je hyper!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede tips!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks voor je reaktie, ik werk als begeleidster binnen een Woonvoorziening voor verstandelijk beperkte mensen, heb nu slaapdienst. Mag om 23 uur mijn bed in en moet morgen om 7 uur weer paraat zijn, sta om 6.30 uur op en kan nooit slapen als ik deze dienst draai, waardoor ik morgen toto ben! Zo vervelend!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar buiten mag dus niet, tv heb ik hier niet, heb al geprobeerd te lezen, helpt ook niet! Gedouchte heb ik ook al! Nog meer tips?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uit je reacties maak ik op, dat je op je werk een paar uurtjes 'moet' slapen....dus echt ontspannen zit er helemaal niet in, en je ligt niet eens in je eigen bed, en kunt er waarschijnlijk elk moment uitgeroepen worden, dus dan zou diep slapen heel onhandig zijn. Allemaal redenen, dat inslapen dus niet lukt....je zou eens een meditatie-cursus kunnen overwegen, of via een yoga-les een ontspannings-cd kopen. Of misschien een cd met zee-geluiden, of wat jou zou kunnen ontspannen. Baat het niet, het schaadt ook niet, en je ergert je misschien iets minder, omdat je dan wel je realiseert, dat je 'lekker' ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super! Ik kan zeker een poging wagen! Heb mijn mp3 nu maar aan staan uit verveling en baalmomenten, maar denk dat deze muziek ook niet echt slaapverwekkend is!
luister rustige muziek op je mp3 speler, zoiets als Moby iets wat je zelf rustig en mooi vind. Helpt mij altijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb mp3 idd aan nu, maar je tip van rustige muziek zal ik nog even mee moeten nemen in t aanpassen ervan! Thanks!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Je hebt avonddienst gedraaid.
En nu slaapdienst.
En daarna weer een dagdienst vanaf 07.00 uur?
Dan is het toch logisch dat je niet aan ontspanning
toe komt???

Volgens mij mag dat niet eens van het Arbeidstijdenbesluit.

Alle diensttijd is arbeidstijd. Ook als tijdens de dienst gerust wordt (slaapdienst). Het gaat er uitsluitend om of men in de zorginstelling aanwezig moet zijn. Arbeidstijd die de urennorm te boven gaat moet onmiddellijk na de dienst gecompenseerd worden, ook als tijdens de dienst gerust werd. Afwijking bij wet, CAO of bedrijfsakkoord is niet toegestaan.

Het Arbeidstijdenbesluit van de Arbeidstijdenwet bepaalt vanaf 1 juni 2006 dat alle tijd die op de werkplek wordt doorgebracht, in een aanwezigheidsdienst, geldt als 'arbeidstijd'. Voorheen gold de tijd die in aanwezigheidsdienst op de werkplek niet werd gewerkt als (onbetaalde) rusttijd. Die volledige aanwezigheidsdienst is nu echter in zijn geheel arbeidstijd en die volledige arbeidstijd moet volgens de regels (per uur) worden betaald. Dit is het gevolg van een uitspraak van het Europese Hof van Justitie.

Maar misschien begrijp ik het niet goed?
Als het wel klopt wat ik zeg, zou ik eens met de Arbeidsinspectie bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik leg t even uit, ik begin mijn dienst om 2 uur 's middags, werk dan tot de volgende dag 9 uur 's ochtends. Ik slaap normaal gesproken 8 uur per nacht, krijg daarvan 4 uur betaald!
Het niet kunnen slapen komt doordat er nog veel te veel dingen van het werk bewust of onbewust in het hoofd spoken. De periode tussen werk en thuis is te kort om het hoofd stil te zetten. Je zit nog wat in jouw werkmodus te denken en dat geldt ook voor jouw lichaam. Mogelijk kan het ook spelen dat er druk is om de volgende dag weer op tijd op te moeten en dat je toch aan je slaapuren wilt komen dus redelijk snel in bed duikt. Ook die druk kan erbij komen. De kunst is om iets te vinden wat in korte tijd je hoofd tot rust brengt zoals ven lezen of een gesprek over andere dingen of even voor de buis hangen zodat de gedachten naar de achtergrond weg kunnen. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga als ik 's avonds laat thuiskom, nooit direct naar bed. Altijd nog eventjes mail kijken, nieuwssites doornemen, en dan naar bed. Ik denk dat ik gemiddeld binnen een halve minuut in slaap val.

Moraal van het verhaal: geef jezelf even de tijd om alles wat er in de afgelopen uren gebeurde te laten bezinken, dan hoef je daar niet meer aan te denken als je in bed ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IK herken het ook, ik draai wisselende diensten, dus ook 'smorgens om 7.00 uur beginnen. Als ik dan 's middags rond 4 uur thuis kom, ga ik ook niet direct naar bed, waarom dan wel na een avonddienst? Ik zorg altijd eerst dat ik het werk van me afgezet hebt, maar misschien lukt dat niet iedereen?
Het kan zijn dat je in bed nog zo ligt te malen over je werk: "heb ik dit wel gedaan", "ben ik zus niet vergeten".
Je zou wat kunnen lezen, muziek kunnen luisteren o.i.d, om zo het slapen te bevorderen.