Na een ski ongeluk (knie) in oostenrijk kreeg mijn vriend een diagnose (in cijfers) maar wat betekent het?

Hij kan geen goed duits verstaan dus het is niet duidelijk wat het nou is. Behandeling is wel duidelijk maar weet iemand wat dit betekent?:
S83.3.1 - dist.lig.coll.med.gen.dext
S80.0.0 - Dist.gen.sin

2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit betekent dat zijn knie morgen explodeerd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bomba stop met die te leuke reacties !! IK MOET DALIJK EEN NIEUWE STOEL KOPEN OMDAT IK DOOD GA VAN HET LACHEN XD ROFLMAO
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:p Verveel me dood dus word ik droog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga even douchen dan:)

Het beste antwoord

dist. (distorsie) = verdraaiïng, verstuiking
lig. (ligament) =(gewrichts) band
lig.coll. (collateraal)=knieband aan weerszijden van de knie die het bovenbeen aan onderbeen verbindt.
med. (mediaal) = naar midden, naar middellijn
dext. (dexter) = aan de rechterzijde van het lichaam
sin. (sinister) = aan de linkerzijde van het lichaam

Dus: Verdraaiïng van de rechter knie waarbij de binnenste knieband verrekt is en ook een verdraaiïng van de linkerknie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het zijn ICD-10 codes, een internationaal systeem om ziektes etc te classificeren, zie link voor de betekenis van jouw nummers (wel Engels maar ook welnin NL te vinden denk ik)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dist.lig.coll.med.gen.dext = letsel aan de ligamenten van de knie (bandletsel)

Dist.gen.sin = verstuiking van de linker knie

De cijfers zijn codes voor de artsen.