Is geheugenverlies na een hartaanval/infarct normaal?

Mijn opa heeft afgelopen woensdag, 5 oktober een hartinfarct gehad. Hij was op zijn werk en er was gelukkig meteen een BHV'er aanwezig die begon met reanimeren. Ook de ambulance was er snel, alles binnen 5 a 6 min en hij ligt nu in Nieuwegein. Gelukkig werd hij gister goed wakker en heeft zoals veel mensen last van de zogenaamde delieren! Mn opa gaf goede antwoorden op de vraag, hoe heet je hondje of op welk huisnummer woon je? Alleen vroeg hij tot twee keer toe binnen 10 min wat ik nou op mn neus had, een rood pukkeltje. Kan iemand mij vertellen of zijn kortetermijn geheugen weer (gedeeltelijk) terug zou kunnen komen? Hoort dit bij een hartaanval? Natuurlijk is dit bij iedereen verschillend maar deel graag uw ervaring.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13K

Het beste antwoord

Gelukkig dat er zo snel goede hulp aanwezig was!
Zeker bij oudere mensen zie je vaak dat er psychische problemen optreden na een fysieke klap. Een hartinfarct plus reanimatie is heel wat, en soms herken je die persoon nauwelijks meer. Vaak trekt dat een heel eind bij als het lijf eenmaal weer hersteld is - dat duurt wel langer dan bij jongere, fitte mensen.
Toen mijn oma een hartaanval had gehad, kreeg ze last van wat pseudodementie heet: het leek alsof ze van de een op de andere dag volkomen dement was geworden. 's Middags verzuchtte ze dat ze nooit bezoek kreeg, al wisten we dat ze die ochtend ook bezoek had gehad.
Ze werd berucht in het verpleeghuis omdat ze alle planten verzoop: die stonden in bakken met bovenop kleikorrels voor de sier. Oma voelde daaraan, concludeerde: droge aarde, en ging aan het gieten. Alleen deed ze dat elke dag de hele dag... ;-)
Toch is ze later, ik weet niet meer hoe lang dat duurde, helemaal opgeknapt en was ze weer zichzelf.
Of je opa helemaal opknapt is niet te zeggen, want hij heeft een flinke opdonder gehad. Maar dat ie nu in de war en vergeetachtig is, heeft waarschijnlijk meer met zijn fysieke toestand te maken dan met zijn geestelijke toestand.
Ga maar niet teveel tegen hem in, herinner hem er niet aan dat ie net hetzelfde heeft gevraagd bijvoorbeeld.
Over een tijdje zal duidelijker worden of en zo ja hoeveel 'restschade' je opa eventueel heeft opgelopen, ik hoop dat het net als bij mijn oma toen uiteindelijk meevalt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het kan zijn dat hij van de medicatie die hij krijgt een beetje versuft. Net als dat je net uit een narcose komt kan je ook dingen vergeten wat je al gezegd/gevraagd hebt.

Sterkte in ieder geval en stel deze vraag ook aan zijn behandelend arts of verpleegkundige
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ligt waarschijnlijk aan de medicatie.
Ja hoor, dat kan heel normaal zijn.

Zo'n 10 jaar geleden heeft mijn broer de dag na een operatie
een hartinfarct gehad. (de operatie had niets met zijn hart te maken)
De dokters hebben hem lang moeten reanimeren om hem erdoor te krijgen.

Hij heeft zo'n twee weken in coma gelegen.

Na het ontwaken uit zijn coma, was het of hij geestelijk gehandicapt was.
Hij reageerde als een kind en zijn geheugen liet hem voor meer dan 50% in de steek.

Gelukkig is zijn geheugen beetje bij beetje week na week in orde gekomen.