Wat is nu precies een herhaalrecept?

als ik 6, 5 en 3 jaar terug een huidcreme heb gevraagd en gekregen, valt dat onder herhaalrecept als ik het nu weer aanvraag?

of ik denk te kunnen stoppen met maagmedicatie, maar na een half jaar heb ik het weer nodig?

herhaalrecepten kan ik via internet aanvragen, voor andere recepten moet ik naar de huisarts.
vandaar mijn vraag.

Rieneke1
12 jaar geleden
18.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke, indien je het nodig hebt, kan je gewoon de huisarts bellen. 99% heeft tegenwoordig een keuze menu "Toets 3 voor herhalingrecepten".
Als je dan inspreekt wat je opnieuw wilt hebben wat je drie jaar geleden hebt gehad, ligt het receptje de volgende werkdag bij jouw apotheek.
Of er moeten dusdanige veranderingen in jouw gezondheid zijn geweest, maar doorgaans als het eenmaal eens voorgeschreven is, zal het geen probleem zijn om het weer te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Anna85, daar heb je wel een goed punt.

Het beste antwoord

De bedoeling van een herhaalreceptje is, dat je zelf, zonder verdere actie van de huisarts, medicijnen kunt ophalen, als je ze nodig hebt. Meestal wordt een herhaalrecept voorgeschreven, als je een bepaald medicijn langdurig slikt. Je hoeft dan dus niet eerst aan je huisarts of specialist een nieuw recept te vragen, maar je kunt gewoon met het herhaalrecept naar de apotheek.

In het geval van de huidcreme van 6, 5, en 3 jaar geleden gaat dit niet op. Een herhaalrecept is maar 1 jaar geldig.

Tegenwoordig krijg je als je met een herhaalreceptje naar de apotheek gaat, weer een nieuw recept mee. Daar staat dan op b.v.
- voorgeschreven 90 stuks
- reeds afgehaald 60 stuks
- nog af te halen 30 stuks

Er is nu ook een nieuw systeem. Je kunt door de apotheek per email op de hoogte worden gesteld, wanneer er nieuwe medicijnen voor je klaar liggen. Dan is een herhaalrecept helemaal niet meer nodig, maar je moet dat vanzelfsprekend eerst zelf even regelen met je arts en apotheek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt. maar dat ze geen 90 pillen tegelijk meegeven, is omdat ze dan 2 x apotheekkosten kunnen berekenen. een soort administratiekosten.

Andere antwoorden (6)

herhaalrecepten zijn alleen als je het al gebruikt en het is op, dan krijg je weer nieuwe dmv een herhaalrecept.
als je het een tijdje geleden hebt gebruikt is het geen herhaalrecept
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij geld dat een herhalingsrecept een jaar geldig is heb ik het een jaar niet meer gebruikt moet ik opnieuw naar de huisarts voor een nieuw recept!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij sommige medicijnen krijg je in de apotheek, meteen weer een recept mee, voor dat zelfde medicijn, omdat de behandelend arts weet, dat je er levend nooit meer af komt.
Als ik b.v. nieuwe insulinespuiten haal,krijg ik er automatisch een recept voor dezelfde hoeveelheid bij,zodat ik als ze op zijn weer voor terecht kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Handig! Ik moet mijn medicijnen iedere keer weer zelf aanvragen en er aan denken voor een vakantie een extra voorraad te vragen.
Ik zou het gewoon proberen.

Wat let je?

Je weet precies wat je nodig hebt en wat je moet bestellen.
En je besteld via internet, maar jouw dokter moet toch
zijn/haar handtekening zetten.
En dan merk je vanzelf wel of dat zo gaat of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over een herhaalrecept spreek je eigenlijk alleen als je medicijnen continu gebruikt dus bij chronische aandoeningen.
Als je bijv eens iets krijgt voor oorpijn dan is dat na een half jaar geen herhaalrecpt.De Huisarts wil dan eerst beoordelen wat er op dat moment aan de hand is en wat er voor verder beleid nodig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het elektronisch dossier heb je de keuze om een recept niet of een aantal malen te laten herhalen. Loopt het quotum herhalingen af dan moet er opnieuw voorgeschreven worden.

Herhaalrecepten zijn bedoeld voor chronische medicatie. Vaak mag de apotheek herhalen zonder dat de arts er eerst aan de pas komt maar die krijgt wel consequent terugkoppeling van de apotheek. Het ligt ook een aan het soort medicijnen. Over vette crèmes zonder geneesmiddel (indifferent) wordt doorgaans niet moeilijk gedaan maar bij bloeddrukmedicijnen is het handig de termijn te beperken om een trigger te hebben voor controle. Om een paar voorbeelden te noemen, maar er is niet echt een eenduidige regel voor.