Waar komt de pijn in mijn borstkas vandaan ?

Ik moest vandaag hoesten en terwijl dat gebeurde voelde en hoorde ik bij m'n borstbeen een dof klik geluid. Uitwendig was er niks te zien maar als ik mijn armen strek en kracht tegen elkaar zit voel ik pijn. Al lijkt dit in de laatste 20 minuten heel licht te zijn afgenomen ben ik wel bezorgd omdat ik geen idee heb wat er zojuist gebeurd is. Ik heb wel geconcludeerd dat ik geen ribben heb gebroken.
Bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.5K
Ritsuka
12 jaar geleden
Gewoon een spiertje verrekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je dat hier paragnosten zitten op deze site?

Het beste antwoord

Je borstbeen, kan je kraken (althans, sommige mensen kunnen dat) net als wanneer je rug, nek of andere botten wel eens kraken/knappen/klikken.

Je kunt echter ook een spier verrekken/lichtelijk scheuren (haarscheurtje) in die omgeving, door plotsteling hoesten of niezen. Het lijkt alsof je dit ook hebt, maar dat kan ik niet zomaar beoordelen, tis maar een ingeving en wat ervaring.

Hou even in de gaten, hoe lang je er last van hebt. Een haarscheurtje kan een behoorlijk aantal weken pijnlijk zijn, dus niet teveel onverwachtse bewegingen, en rust. Als hij gewoon geknakt is, heb je er misschien een paar dagen wat last van. Als je toch bezorgd blijft, even langs doc.

Beterschap... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben goed op de hoogte gesteld en niet zo verontrust dat ik naar de dokter hoef te gaan

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat je er het beste even mee naar de huisarts kunt, want niemand kan vanaf hier bij jou een diagnose stellen.

Ik heb zelf twee maal iets dergelijks gehad ; de eerste keer was het een gescheurde tussenribspier (!!) - die werkelijk voelde als een gebroken rib en gigantisch veel pijn deed. Ik kon eigenlijk mijn armen gedurende enkele weken nauwelijks gebruiken.
De tweede keer was het een aanhoudende, zeurende pijn (als van een mes) en bleek het een longontsteking te zijn.

In alle gevallen is het verstandig iets dergelijks te laten uitsluiten. En JA, je KUNT een rib breken van het hoesten, en dat is nog niet eens de meest pijnlijke aandoening. Echt even naar laten kijken dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijk antwoord marleen +
Ik zou het sowieso in de gaten houden. Het kan zijn dat er iets niet goed zit.. Komt het terug gewoon ff langs de huisarts gaan. Beter iets voor kunnen zijn dan dat het erger wordt.

Wat ik wel moet toevoegen, ik heb ook zoiets gehad - ben ooit gevallen met skieen.. tijd lang (paar weken) niks aan de hand maar ineens door een hoest aanval knakte er iets.. Ook met druk zetten pijn.. Werd doorverwezen naar een osteopaat/chiropractor waarmee het na een aantal behandelingen was verholpen.