Hier is een site met meer info...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak word de diagnose gesteld nadat er röntgen foto's van de wervelkolom zijn gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat iemand eens naar je ruggengraat kijken terwijl jij je voorover buigt. In sommige gevallen kun je de scoliose dan al zien, een zijwaartse kromming van je wervelkolom, een soort s-bocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De S-vorm ontstaat enkel als de wervelkolom naar 2 kanten kromgroeit en dus 2 bochten heeft. Anders spreekt men van een C-vormige verkromming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O, oké, wist ik niet.
Bij een scoliose is de wervelkolom (ruggengraat) zijdelings verkromd. Als de kromming heel erg is, kan je het zo zien bij iemand. Anders wordt het ontdekt met een röntgenfoto, gewoonlijk nadat er klachten waren.

Als de wervelkolom naar één kant kromgroeit, met dus één bocht, spreekt men van een C-vormige verkromming. Als de wervelkolom naar twee kanten kromgroeit, en dus twee bochten heeft, spreekt men over een S-vormige verkromming.