Er zijn verschillende gewrichten. En ik heb ergens gelezen dat ze een-assige twee-assige en drie-assige gewrichten heten, weet iemand of dat klopt?

Toegevoegd na 57 minuten:
En waarom heten die gewrichten zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vroeg ik me ook net af.

Antwoorden (1)

Ja, dat klopt. Op wikipedia staat dit helemaal uitgelegd.

Een een-assig gewricht is een scharniergewricht (zoals de elleboog)

Een twee-assig gewricht kan een zadelgewricht of een ei-vormiggewricht zijn

Een drie-assig gewricht is een kogelgewricht, zoals de schouder en de heup.

Toegevoegd na 1 uur:
En waarom heten die zo:
Een-assig, betekent over één as, dus één kant op. Dus bv horizontaal OF verticaal
Twee-assig: twee kanten op, dus zowel horizontaal als verticaal.
Drie-assig: betekent drie kanten op. Dit lijkt een beetje onlogisch, maar dit betekent dat het horizontaal, verticaal en draaiend kan bewegen. Kijk maar eens naar je schouder, je kunt je arm op en neer bewegen, van voor naar achter, maar je kunt ook helemaal rond draaien met je arm.