Soms word ik 's nachts wakker met pijn in mijn onderbeen. Heel erge pijn. Wat kan ik doen? En zal ik naar de dokter gaan ?

niet bij mijn been maar daar achter waar al dat vet zit. ik weet niet hoe het heet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.9K

Het beste antwoord

Ja je gaat best naar de dokter. Hetgeen je beschrijft zijn waarschijnlijk kuitkrampen. Die kunnen allerlei oorzaken hebben, van trombose tot aderspat. Als er geen lichamelijke oorzaak gevonden wordt (zoals bij mij) zijn hier een paar tips die mij helpen tegen de nachtelijke krampen:

Weinig of geen cafeïne houdende dranken drinken.
Geen chocolade eten s' avonds.
Een glas Schweppes Tonic drinken kan helpen door de kinine die het bevat.
Zorg dat je benen warm hebben, van koude krijg je soms ook krampen.
Drink overdag regelmatig voor je dorst hebt. Vochttekort kan ook een oorzaak zijn van krampen.
Magnesium tabletten nemen. Via een bloedprik kan je door je huisarts laten testen of je tekort aan magnesium hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat is niet erg. Heeft iedereen wel eens. Is verzuring van de spieren met kramp als gevolg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent in de groei. Het gaat vanzelf over. Het helpt als je magnesium slikt. Dat zit in bananen. Zoek maar eens op magnesium en kuitkramp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@HansBrinker: nachtelijke beenkrampen zijn wél erg, hoor. Ik kan je verzekeren dat je na maanden, elke nacht pijnlijk rondwandelen, geradbraakt bent. En het kan wel meer oorzaken hebben dan verzuring van de spieren.....
Zit je nog in de groei?
Ik heb er soms ook last van.
Maar het gaat over.
Je kan naar de huisarts gaan, maar ik denk niet dat het nodig is.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat je je kuit bedoeld en het klinkt op spier verzuring door oftewel overbelast en/of slechte doorbloeding
ook wel resulterend in voetbalkramp als de doorbloeding slecht blijft
als het opeens ondraaglijk wordt, je je voelt hem verkrampen strek dan je been en trek je tenen naar je toe zoals je dat voetballers wel ziet doen dan wordt het minder al moet je wel even door de appel heen bijten
als het beter gaat kan je je kuit masseren en eventueel koelen zodat er bloed naar toe stroomt
12 jaar geleden
capthavoc
12 jaar geleden
het is niet ernstig zeker als je in de groei bent niet
gewoon niet overbelasten maar kijk anders even op google naar voetbalkramp
ik heb het ook gehad toen ik jong was, niet vaak maar het gaat vanzelf over
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@capthavoc: knap heeft een dochter van 13 jaar. Ik denk dus niet dat ze nog in de groei is :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:)))
Klinkt inderdaad als kramp. Wat wel eens wil helpen is je benen iets omhoog te leggen, bijvoorbeeld met een kussen onder het voeteneind van je matras.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt als de typische kramp die je soms krijgt na lang in bed liggen. Bij mij helpt het dan om te gaan staan en op het pijnlijke been te steunen, dan trekt het weg.
Als dit niet helpt, toch even langs de huisarts voor de zekerheid!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat had ik vroeger ook, zo'n pijn dat ik er bijna niet van kon slapen en ik kon ook niet uitleggen waar het precies zat.. Het is gewoon groeipijn en dat gaat na een hele tijd weer over. Niets om je zorgen over te maken ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt pijn in je "kuit" (da's trouwens een spier en geen vet).

De reden voor nachtelijke krampen in één kuit kan vanalles zijn. Gezien een eerdere vraag van u ging over een dochter van 13 en een andere vraag over vaginale problemen, ga ik ervan uit dat u een vrouw van 30-40 jaar bent.

Waar men vooral voor moet opletten als vrouw van uw leeftijd zijn vooral twee van volgende belangrijke dingen:

- diep veneuze trombose: zeker wanneer u rookt, de pil gebruikt, andere hart- of vaatklachten heeft of wanneer dit voorkomt in de familie.
- multiple sclerose: een ziekte die nogal eens bij vrouwen van uw leeftijd voor het eerst tot uiting komt en vaak start met kramp in de kuit 's nachts of problemen met het zicht.

Andere zaken zijn wellicht minder van belang, maar deze zouden best uitgesloten moeten worden. Het lijkt me verstandig om toch een afspraak te maken met een arts.

Succes !