Schildklier te traag?

Na mijn bevalling ben ik aan het proberen te lijnen, maar afvallen lukt niet goed. Nu heb ik mijn schildklier laten testen. 2 weken geleden was de TSH 5.2 en FT4 10. Ivm klachten is hij nogmaals getest, nu is de TSH ineens 13,4 en FT4 nog steeds 10. Volgends de HA werkt de schildklier gewoon zoals het moet en hoef ik geen medicijnen te slikken. Dat komt omdat de FT4 gewoon binnen het juiste gebied valt. Is het wel normaal dat de TSH in korte tijd zo snel stijgt (ik volg wel een dieet sinds die 2 weken) en is het niet beter om toch medicijnen te vragen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Je TSH is verhoogt, maar omdat je Ft 4 hetzelfde blijft betekend dat dat de waarde van het schildklier hormoon goed zijn.
TSH is het ' vragende' hormoon, FT4 is eigenlijk het antwoord.
Er is verschil in de vraag naar het hormoon, dat kan, je lichaam heeft onder verschillende omstandigheden, meer of minder vraag.
Het antwoord is nog sreeds goed, die FT4.

Hoop dat het een beetje duidelijk is. Het is nogal moeilijk uit te leggen.

Alles hangt natuurlijk ook af van je klachten. Blijven de klachten aanhouden zou ik nogmaals naar de huisarts, als het nodig is zal die je heus medicijnen voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien er sprake is van een te traag werkende schildklier, dan heeft dit zijn weerslag op de hypofyse. Bij een te langzame werking, dus als de schildklier te weinig schildklierhormoon afgeeft, gaat de hypofyse harder werken, en komt er meer TSH vrij als poging om de te traag werkende schildklier maximaal te stimuleren.

Dat is bij jou het geval aan de uitslagen te zien. Echter, bij ongeveer 7% van de vrouwen is er na de bevalling tijdelijk sprake van een verstoorde schildklierwerking. Dus het zou kunnen dat het zich nog vanzelf normaliseert. Misschien is dat de reden waarom de arts nog geen medicijnen geeft.

Toch zou ik aan de huisarts een verwijzing vragen naar een specialist ter zake. De laatste tijd komt steeds vaker naar voren dat bloedonderzoek alleen niet altijd een duidelijk beeld geeft i.c. niet voldoende is. Het kan gebeuren dat deze test een uitslag geeft binnen de normaalwaarden, terwijl er wel degelijk sprake is van een verstoorde schildklierwerking.