Hoeveel gewicht mag je met een handpompwagen trekken is er een max voor ?

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik bedoel of lichamelijk een norm voor is

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen norm.
Stel u zelf eerst de vraag of u niet te licht bent voor die functie.
Bij een zware belading van de palletwagen mag u best hulp verwachten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In Duitsland is er niet echt een wet voor maar wel richtlijnen, en daar ligt de grens waarop de werkgever voor VEILIGERE (!) transportmiddelen moet zorgen op 500 kilo (voor mannen, voor vrouwen nog een stuk lager).
Het gaat daarbij dus niet alleen om de gezondheid, die ook zwaar in het geding komt bij lasten daarboven, maar ook om andere ongelukken die het rondrijden met een dergelijk zware last kan veroorzaken (en regelmatig veroorzaakt).
http://staplerfokus.com/index.php?A=ST&E=1201&Z=1412

Antwoorden (3)

Meestal zit er een sticker op dat ding, het maximum gewicht verschilt per pompwagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op elke palletwagen staat een typeplaatje.
Daarop staat vermeld tot hoe zwaar u kunt beladen.
Gemiddeld is dat 2000 kilogram.
Er zijn palletwagens die een lichtere of zwaardere last kunnen dragen.
Er zijn zelfs type,s met een ingebouwde weegschaal.

Maar er zijn Arbo Richtlijnen die u kunnen zeggen hoe zwaar u mag tillen of welke krachten u mag uitoefenen om een zware vracht op de palletwagen in beweging te krijgen. (dat is uw uiteindelijke vraag)

De palletwagen dient ook over een daarvoor geschikte vloer te rijden.
Bij zware pallets is het gebruikelijk dat men hulp krijgt met het verplaatsen van de pallet of het beladen van een vrachtauto.
En met behulp van het stellen van de luchtvering van de motorwagen of trailer maakt men laden of lossen gemakkelijker.
Men kan ook te licht bevonden worden voor dat soort werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook in Nederland zegt de wet daar niks over (wat raar is, want over tillen is WEL duidelijkheid, en de een kan meer tillen dan de ander. Dat laatste als norm hanteren voor het trekken en duwen van gewicht, is dus eigenlijk heel vreemd).
Er is WEL een richtlijn van de arbowet waarbij je met wat moeite kunt concluderen dat afhankelijk van ondergrond , afstand en frequentie de grens zo om en nabij de 400 kilo tot 600 kilo ligt. Als er personeel is met gezondheidsproblemen, mag je dit dus zondermeer aankaarten bij de arbeidsinspectie.

http://docs.minszw.nl/pdf//75/2003/75_2003_6_9142.pdf