Wat te doen bij een kneuzing?

Ik kreeg vanmiddag een voetbal op m'n duim, en me ouders en ik vermoeden dat ie gekneust is. Wat nu te doen? Ik heb hem al gekoeld en wat drukverband er om heen gedaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb dit voor je gevonden:
Wanneer moet u een arts raadplegen
Als de kneuzing of verstuiking ernstig lijkt, fors gezwollen en/of zeer blauw is, wanneer het gewricht warm aanvoelt en wanneer u het gekwetste lichaamsdeel absoluut niet kan belasten, doet u er goed aan een arts te raadplegen.

Wat kunt u er zelf aan doen
Bij een kneus- of zwikverwonding bestaat de eerste hulp uit een drukverband met ijs en rust.
De eerste 24 uur kunt u ter voorkoming van een bloeding een drukverband (elastisch) aanleggen en kort koelen: 10 tot 15 minuten, dan één uur niet en dit vervolgens vijfmaal herhalen. De volgende twee dagen twee tot viermaal daags 10 tot 20 minuten ijs met steunverband (niet elastisch).

Pas bij koelen op voor plaatselijke bevriezing van de huid. Leg bij gebruik van een kompres of ijszak een washandje of doekje ertussen.

Door het gekwetste lichaamsdeel omhoog te houden, verminderen zwelling en pijn. Het lichaamsdeel moet rust hebben en zoveel mogelijk in de bewegingen worden beperkt.
Ook voor blauwe plekken is rust de beste remedie.
Ze verdwijnen na enkele dagen vanzelf.

Steun van een gewricht door een bandage kunt u het beste verkrijgen door een niet-elastisch windsel of tape.
Een enkel is op deze manier goed te steunen. Kijk hierbij wel uit voor afknelling. Elastisch band is nuttig om een zwelling tegen te gaan; het geeft echter geen steun.

Geneesmiddelen
Er zijn geen specifieke geneesmiddelen tegen kneuzingen en verstuikingen. Als de pijn en de zwelling worden behandeld en het lichaamsdeel rust krijgt, is verdere behandeling overbodig.
Als de pijn erg hinderlijk is kunt u een pijnstiller, bv. paracetamol gebruiken. Algemene smeermiddelen tegen spierpijn kunnen een prettig gevoel geven, maar zijn niet noodzakelijk.
Bij spierpijn is rustig bewegen aan te raden zodat de spier beter doorbloed wordt, dit bevordert de genezing.

Omdat spierpijnmiddelen de doorbloeding zouden stimuleren, worden deze ook bij kneuzingen en verstuikingen gebruikt. Dit kan geen kwaad, maar het heeft geen enkel effect bij deze aandoeningen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Proberen hem niet teveel gebruiken , met rust is het snel weer goed .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meer kun je niet doen, rustig houden, maar je zult vanzelf wel merken dat je er geen gekke dingen mee moet doen. Dokter doet er ook niet meer aan, dus daar hoef je niet heen. Als je bang bent dat je vannacht last krijgt neem je even n pijnstiller, maar is misschien niet eens nodig
12 jaar geleden
Vooral goed blijven koelen met ijs, daarnaast veel rust geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Arnica slikken en indien er geen open wondjes zijn arnica smeren