Ik heb een beenlengteverschil van 11mm. Ik wil graag een steunzool. Hoe dik moet die zijn? Enkel een hakzool of over de hele voet?

Ik liet mijn benen opmeten omwille van klachten en kreeg te horen dat ik een lengteverschil van 11mm heb. De dokter had me destijds gezegd dat ik eventueel een zooltje kon dragen, half zo dik als het lengteverschil, dus 5 à 6 mm. Is dat een goede dikte? En moet dat over de hele voet of enkel op de hiel (hak)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.5K

Antwoorden (6)

Ik heb ook zo'n verhoging en ik heb alleen een hakje die kan je zo krijgen bij een schoenenwinkel of een schoenenmaker, kun je ze niet vinden? kun je altijd naar de podotherapeut gaan;)
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een toch een complex probleem, omdat het te maken heeft met heel je houding.

Je kunt inderdaad een hakverhoging kopen van 5 - 6 mm.
Als dat voldoende is, dan merk je dat: dan verminderen je klachten.

Maar mij lijkt het toch beter om naar een podotherapeut ( ook wel podoloog genoemd) te gaan.
Die meet heel je voeten in 3D en kijkt naar allebei je voeten en maakt dan zolen op maat.
Het is een specialist die steunzolen maakt die voor jou het beste zijn.

De meeste verzekeringen hebben wel een bepaalde vergoeding voor deze "behandeling".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen hak of halve steunzolen worden niet aangeraden.
Dit omdat de afwikkeling van de voet bij het lopen ook erg belangrijk is en daar is een hele zool voor nodig.

Bij de podoloog of podotherapeut zullen ze een uitgebreidt onderzoek doen naar de stand van jou lichaam en voeten en daar steunzolen op maken. Wij kunnen zo niet zeggen hoeveel cm je nodig zal hebben, daar heeft de expert de nodige kennis en apparatuur voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ga aub nog een keer naar de doktor of een specialist! Het is erg belangrijk dat je de goede maat hebt, een paar mm 's kunnen een groot verschil maken voor je hele lichaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De medische wetenschap is er wel een beetje van aan het terugkomen dat elke ongelijkheid in de benen moet worden gecorrigeerd, heel veel mensen hebben een langer en een korter been of een stel scheve heupen, zonder dat ze ooit rugklachten krijgen.

Mijn persoonlijke ervaring is dat je helemaal zelf uit moet proberen wat het beste werkt voor jou. Begin eens met een simpele inleg-hakverhoging (die kun je gewoon bij de schoenmaker kopen) en kijk hoe dat werkt. Als dat onvoldoende resultaat biedt, ga je door naar de podoloog of podotherapeut.

Ik deed het in omgekeerde volgorde en kreeg steunzolen waar ik alleen maar meer rugpijn van kreeg.

En probeer ook eens plattere of juist hogere schoenen, dat maakt vaak ook een wereld van verschil voor je rug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat ik eerst even opmerken dat iedereen (uitzondering daar gelaten) een beenlengte verschil heeft,als je klachten uit je beenlengte verschil voort komen is het verstandig zooltjes aan te laten meten via een Podoloog zij zijn daarin gespecialiseerd,het luistert nogal nauw.