Zijn er andere manieren dan een bloedonderzoek om te kijken of je een traag werkende schildklier hebt?

Ik heb al mijn hele leven last van angst tegen naalden en wonden ed. Ik kan slecht tegen pijn, heb een heel lage pijngrens en val daarom geregeld flauw nadat ik me heb gesneden of zo. Nu ben ik de laatste tijd erg moe, kom ik veel aan zonder dat ik (te) veel eet en trek ik 's nachts zelfs een fleecevest aan, omdat ik het anders koud heb en de rest van de dag loop ik ook het liefst in een fleecevest. Vandaag las ik in de Libelle een artikel over de schildklier en herkende ik meer symptomen die je kunt hebben bij een traag werkende schildklier. Ik ben enorm bang voor naalden, ik ben zelfs flauwgevallen toen ik naar de huisarts ging om te kijken of ik bloedarmoede had. Nu is mijn vraag; zijn er ook andere manieren om te controleren of je een traag werkende schildklier hebt? Of zal ik me er toch maar overheen zetten en voor het bloedonderzoek gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Nee, helaas een bloed onderzoek is echt nodig. Geef aan dat je er erg tegenop ziet, daar houd men echt wel rekening mee, je bent de enige niet die dit heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kan men er rekening mee houden en als je het aangeeft doen ze dat ook, al was het alleen maar door je extra in de gaten te houden ivm flauwvallen. Verder zal men rustig uitleggen wat er gaat gebeuren. De prik blijft idd gewoon nodig, daar heb je gelijk in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt echt wel rekening mee gehouden hoor!
Ik heb ook zo'n hekel aan bloedprikken en naalden,vooral omdat het bij mij vaak echt pijn doet omdat ik heel magere armpjes heb,maar de verpleegkundigen en laboranten zijn altijd heel lief voor me geweest.
Ze maken vaker angstige mensen mee.
Bij mij vragen ze ook altijd of ik wil liggen of zitten en ze gebruiken zelfs een heel kleine naald( baby of vlindernaaldje).
Komt echt wel goed hoor!

Andere antwoorden (3)

Heey,

Ik heb ook een te traag werkende schildklier.
Nu weet ik dus ook dat je er echt niet anders achter kan komen dan door een bloedtest en door je dus te laten prikken. Wat zijn je symptomen precies?

Groetjes Linda
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet specifiek voor de werking van je schildklier. In zeer uitzonderlijke gevallen wordt wel eens een calorimeter-test gedaan waarbij het zuurstofverbruik van een persoon in een ruimte in een bepaalde tijdsperiode gemeten wordt, om zodoende de stofwisseling en het calorieverbruik vast te stellen.

Maar dit heeft niet per se iets met de werking van de schildklier van doen, een bloedonderzoek is daar echt de beste methode voor. Geef aan dat je ertegenop ziet, en voor je het weet sta je weer buiten! Misschien prikken ze met een kindernaald met slangetje, die voel je nauwelijks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige manier om de schildklierwaarden in het bloed vast te stellen (en zo vast te stellen of je schildklier inderdaad te traag werkt) is inderdaad een bloedonderzoek.
Vertel in elk geval aan degene die het bloed prikt dat je het eng vindt. Dan kan je hem / haar ook vragen het zo te doen dat het voor jou het minst erg is. Dat kan zijn door met je te praten en je af te leiden, zodat je niet ziet wat er gebeurt. Dat kan ook zijn door je juist wel te laten zien wat hij / zij gaat doen, hoe de naald er uit ziet en aan te kondigen wanneer de prik precies gaat komen. Je kunt ook afspreken dat jij degene bent die bepaalt wanneer er geprikt wordt (bv. 'als ik "nu" zeg), of een 'stopwoord' afspreken. Ervaren dat je zelf controle hebt over wat er gebeurt kan namelijk al wat geruststellend werken. Het kan ook helpen om van tevoren (en als je op de stoel zit) ontspanningsoefeningen te doen en je te concentreren op je ademhaling. Wat voor jou het prettigst is, kan je zelf ontdekken door het uit te proberen.