Saunakosten aftrekbaar bij belastingaangifte als extra ziektekostenaftrek ?

Ik ben al tien jaar in de WAO door Fibromyalgie en de daaruit voortvloeiende klachten.
Krijg veel pijnstilling van de huisarts waaronder morfinepleisters.
De fysiotherapeut zegt dat mijn spieren totaal verstijfd en verzuurd zijn en dat ik daardoor zeer moeilijk kan ontspannen.

Sinds de zomer kom ik regelmatig (eens in de 2 / 3 weken) en daar voel ik me erg goed bij.
Kan ik die kosten aftrekken op mijn belastingformulier ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Je vraag betreft:

1. zijn de kosten in aangifte inkomstenbelasting aftrekbaar?
2. Kom je in totaliteit over drempel voor aftrekbaarheid.

1. Alleen zgn. specifieke zorgkosten zijn aftrekbaar. Dat zijn zorgkosten waarvan in de wet is omschreven dat ze als aftrekpost mogen worden opgevoerd. Ze moeten voorts op voorschrift van een arts geschieden.

Uw voorstel doet denken aan: Kosten van therapeutische behandelingen zoals bijv. zwemmen van gehandicapten op medisch voorschrift als er bijzondere begeleiding is in extra verwarmd water. Bij het ontbreken van rechtstreekse (para)medische begeleiding is toch aftrek mogelijk al het gaat om een door een artsvoorgeschreven therapie onder omstandigheden waarin niet-zieke personen soortgelijke activiteiten niet plegen uitoefenen.

Ga nabij een patiëntenvereniging zoals de Vereniging van Fibromyalgiepatienten of ze meer weten over het fiscaal erkennen van de beschreven therapie.

2. Kijk voor jezelf eerst of je aan de drempel voldoet. Er zijn tegenwoordig veel kosten niet meer aftrekbaar. Het zou jammer zijn dat je nu een principiële strijd voert en later tot de ontdekking komt dat je er niets mee opschiet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik weet het niet zeker maar ik denk dat je de kosten niet kan aftrekken bij de belasting. Volgens mij kan je wel op basis van medische redenen een infrarood lamp bestellen en die declareren bij je ziekte koste verzekering. <-- misschien een een tip.

Succes!