Als ik buiten ruim vijf kwartier op de fiets zit en ik ga naar binnen op school waar het ong. 23 graden is zwellen mijn handen heel erg op!

Mijn biologieleraar zegt dat het kan zijn dat mijn handen vocht vasthouden, is dit waar? En wat kan ik er dan aan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ik heb hetzelfde probleem en het syndroom van renaud. Hierbij reageren je bloedvaten extreem op temperatuurverschillen. In sommige gevallen zelfs zo erg dat mensen flauw vallen. Andere symptomen zijn dat je vaak koude handen/voeten hebt, dat deze een rode/paarse of zelfs blauwe kleur hebben en dat wanneer je op je hand drukt het lang duurt voor de kleur in je handen terugkomt. Ik weet niet of dit herkenbaar voor jou is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jep, als het warm wordt of temp verschil is kunnen bij personen de vingers/handen uitzetten.

Door de warmte zet je wat uit, (zie je vaak dat je horloge bijv. strakker zit) Probeer wat te doen met je handen, niet te veel naar beneden houden. en onder de kraan houden werkt ook

Je houdt idd vocht vast. Het is belangrijk om veel te drinken. Het lichaam is namelijk beter in staat om het extra vocht af te voeren wanneer je meer drinkt. Dan zul je er misschien wat minder last van hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet gewoon hele goede warme handschoenen aandoen.
Ik geloof niet dat het vochtvasthouden is, lijkt mij erg raar op jouw leeftijd.
Als je fietst moet je af en toe je handen/vingers bewegen, niet steeds maar stil houden en af en toe omhoog houden, zwaai maar een beetje of wissel af met je hand op je stuur, je doorbloeding moet goed op gang blijven dan zal het beter gaan.
Warme handen houden onderweg is het beste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door de wisseling van temperatuur,dus eigenlijk de warmte,gaan je bloedvaten en poriën open staan.Dat is een natuurlijke reaktie van je lichaam om de overtollige hitte kwijt te raken en dus af te koelen.
Het is volkomen normaal en heeft niks te maken met vocht vast houden.