Als iemand last heeft van een hernia. En die persoon gaat vervolgens naar de ruimte waar hij gewichtsloos is. Heeft die persoon dan gaan pijn meer?

Het kwam ineens in me op. En ik was niet helemaal zeker van het antwoord.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat ligt eraan hoe erg de hernia is. Een hernia is pijnlijk omdat een uitstulpsel van de tussenwervelschijf op een zenuw drukt. Door gewichtsloosheid zal het uitstulpsel minder uitstulpen omdat er minder druk op komt te staan. Maar ik denk dat je nog steeds pijn hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie vraag.
Om een antwoord te bedenken op je vraag moet je eerst goed het mechanisme van een discushernia begrijpen.

Een discus (tussenwervel) bestaat uit een gel-achtig midden (de nucleus pulposus) met hierrond een sterke band (de annulus fibrosus). Bij een discushernia is deze band doorbroken en puilt de nucleus pulposus naar buiten tegen een zenuw. Dat is de reden van de pijn.

De nucleus wordt voor een deel naar buiten geduwd doordat de wervels (door de zwaartekracht) tegen elkaar gedrukt worden. Maar ook als de spieren rond de wervels verkrampen, staat er een hoop druk op de wervelkolom, waardoor de binnenkant naar buiten geperst wordt. Daarom hebben veel mensen met een discushernia ook pijn als ze bv. neerliggen.

Dit is ook de reden waarom artsen -naast rust- spierverslappers voorschrijven bij discushernia. Zolang de spieren verkrampt zijn, zal de hernia-lijder ook in de ruimte pijn blijven houden.
En ook in de ruimte zal de pijn voor een groot deel uitgelokt worden door bepaalde bewegingen van de ruggengraat waarbij de druk verkeerd staat.

Maar dankzij het wegvallen van de zwaartekracht zou het wel eens erg deugddoend kunnen zijn. Zeker als de annulus nog niet stuk is en er enkel sprake is van bulging, en dus niet van een hernia.

In elk geval een mooi bedachte vraag !