Kan Mouches volantes een symptoom van MS zijn?

Op internet is zeer weinig over een mogelijke relatie tussen mouches volantes en MS te vinden. Het enige wat ik kan vinden dat hier zeer zelden een relatie tussen bestaat, behalve als het gaat om een vorm van uveitis (pars planitis). Dan zou het MS gerelateerd kunnen zijn.

Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (3)

Ik ben geen arts of medicus, maar wat ik van MS weet is dat dit van invloed is op de zenuwuiteinden.
MS ook wel Multiple Sclerose houdt in dat er littekenweefsel gevormd wordt op de zenuwuiteinden waardoor prikkels niet of gedeeltelijk worden doorgegeven. Aangezien zich dit met name op de spiergroepen richt wordt MS vaak (onterecht) een spierziekte genoemd.

Van wat ik lees over Mouches Volantes heeft dit niet zozeer met verkeerde prikkels te maken maar met "vuiltjes" in het glasvocht van het oog.

Ik ken de aandoening niet, maar het lijkt zo op het eerste gezicht geen neurologische aandoening...

Nogmaals ik ben geen arts (heb enkel een jaar HBO-verpleegkunde gevolgd), maar ik zie zo gauw geen link tussen beide aandoeningen.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel zelden kan mouches volantes aan MS gelinkt worden. Hetgeen ik erover heb kunnen vinden is dat het eerder niet, dan wel met MS te maken heeft. Mouches volantes zouden in uitzonderlijke gevallen veroorzaakt kunnen worden door 'pars planitis' (een vorm van uveitis)

De oorzaken van uveïtis kunnen oogheelkundig, maar ook niét oogheelkundig zijn o.a.: Menggroepen zoals Multiple Sclerose (MS).
Dus het is mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MS gaat vaak gepaard met een ontsteking van de oogzenuw. Mouches volantes heeft iedereen wel eens. Ik heb er constant last van omdat ik slechte ogen heb. Maak je niet druk.