Krijg de kriebels van schubben ,huidziekten ect?

Waarom krijg ik de kriebels als ik schubben zie,van reptielen?of huidziektes zie,?of veel blokjes alles wat veel is en op een gestapeld,en erg druk is in patroon..heel vervelend,ik heb deze vraag op een fobieforum gesteld geen antwoord.Hoewel er toch erg vreemde fobieen op staan..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ik herken dit, heb hetzelfde. En ik geloof niet dat het een fobie is, maar te maken heeft met een bepaalde overgevoeligheid.
Ooit heb ik mij laten vertellen dat het kenmerkend zou zijn voor hoogsensitieve personen. Of dit waar is weet ik niet, maar ik denk dat het zou kunnen. Misschien dat je jezelf daarin herkent?
Op onderstaande link vind je meer informatie over hoogsensitieve personen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogsensitief_persoon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

vraag eens aan familie of je er als kind een negatieve ervaring mee hebt gehad, je kan dit verbannen hebben voor jezelf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een huidziekte word vaak (ten onrechte) gezien als vies en een reptiel als eng.Misschien dat je daar door kriebels krijgt,dat het een combinatie is van eng en vies vinden.
En sommige mensen houden van symmetrie,unie kleuren en rustige patronen,of er een naam voor je smaak is weet ik niet,maar het kan onrust veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken dit ook.
Het is een zelfde soort reactie, als die veel mensen hebben, op het over een schoolbord gaan met je nagels, diezelfde soort rillingen heb ik ook, bij veel meer dingen.

In mijn puberteit was het veel erger dan nu (47), alhoewel als ik er zo over zit te typen, komen de rillingen alweer op.
Afleiding zoeken helpt wel een beetje alhoewel een plaatje erg lang op je netvlies kan staan.
Ik heb nog een beeld in mijn hoofd van iets wat ik op mijn 15de gezien heb, niets schokkends, niets raars maar voor mij zo'n rilling moment. en nu ik er aan denk komen ze weer terug, maar minder hevig dan toen, misschien omdat ik ouder ben, misschien ook door medicatie (antidepressiva) sinds ik die gebruik is het stukken minder, niet dat ik je dat als oplossing wil aandragen, dit is alleen mijn eigen ervaring.

Ik zie het, net als bij een eerder antwoord, als iets wat bij overgevoeligheid hoort.