Helpt tandpasta tegen een schaafwond?

Schijnt een grootmoeders geneesmiddel te zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet zo goed als bleekmiddel!

Het beste antwoord

Nee. Een schaafwond moet ontsmet worden of uitgewassen met water en zeep.
Er staan wel meer fabels op internet over tandpasta. Zo staat er op deze website dat je tandpasta moet smeren over brandwonden.

http://www.omaweetraad.com/tipview.php?rubriek=gezondheid&label=Brandwonden

NIET DOEN dus:
Met enige regelmaat worden er patiënten binnengebracht bij een van de drie brandwondencentra die in plaats van koelen met water, tandpasta op de brandwond(en) hebben aangebracht. Smeer nooit tandpasta op een brandwond! Door de tandpasta wordt de wond niet gekoeld, waardoor de verbranding juist dieper wordt.

http://www.brandwonden.nl/page/1148
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed zo vertel het ze maar!!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, lol Ed :D
Ja zo lijkt het wel, he. Of ik het hier allemaal eens ga komen vertellen :))) Niet waar hoor. Het zijn de mensen van de brandwondencentra die het vertellen. En die kunnen het weten!
Bedankt voor het +je :)

Andere antwoorden (5)

Nee dat is niet goed. Het kan nog meer uitdrogen, dat is niet de bedoeling. Een schaafwond geneest vanzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee overschaafwond heb nog nooit gehoord

wel helpt verkoelend bij Tandpasta tegen lichte brandwonden
Als je een lichte brandwond oploopt, smeer er dan direct wat witte tandpasta op en laat het een dag of drie zitten. Doe er eventueel een pleister op. De wond zal niet meer branden.

Tandpasta tegen wespensteek
Als u gestoken wordt door een wesp kunt u er het beste direct tandpasta op smeren. De pijn verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Toegevoegd na 3 minuten:
Schaafwondjes: Schaafwondjes uitwassen met Sunlightzeep, de zeep op de wond laten drogen, het reinigt heel goed en vormt zo een vliesje over de wond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NOOIT tandpasta op een brandwond smeren. Lees mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Min is niet van mij, die is pas later gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tandpasta tegen wespensteek blijkt trouwens niet te werken (ik spreek helaas uit ervaring) De huidige tandpasta's bevatten trouwens bijna allemaal bleekmiddel voor de tanden. Ik zou het enkel gebruiken waarvoor het bedoeld is. Mocht het in grootmoederstijd al geholpen hebben, toch maar laten want de samenstelling is niet meer die van vroeger.
nee, tandpasta helpt wel tegen de jeuk bij muggenbulten, calendula is wel goed op schaafwonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan dat beter niet doen. Het wordt er niet mooier op in je gezicht. Het beste is om het wondje eerst schoon te maken en te ontsmetten met Sterilon of Betadine.
Smeer er dan Fenistil wondgel op. Deze wondgel voegt vocht toebij een te droge wond en onttrekt vocht bij een te natte wond.
Hierdoor is goede hydratatie gewaarborgd en dit versnelt de celvernieuwing. Met deze cel gaat het 40% sneller en wordt het mooier, want je krijgt geen littekentjes.
Ook leg je hiermee een beschermingslaagje op het wondje waardoor het niet kan infecteren. Het prikt ook niet bij aanbrengen.
Als je wilt kan je het afdekken met een pleister of verbandmiddel, maar aan de lucht drogen is het best.

Als de wond aan het genezen is, ontstaat er ook geen korstje, maar komt er een wit laagje over de wond.

Toegevoegd na 1 minuut:
corr; cel moet gel zijn.
amc
12 jaar geleden
Is echt een huismiddeltje,men zegt dat door de koeling van de menthol de "brand"eruit gaat.
Er zal echter geen een arts zijn die je aanraad daar tandpasta op te smeren.
Beter kun je koelen met een natte lap of cold pack,de schaafplek ontsmetten en verder aan de lucht laten drogen.