kun je een hartaanval krijgen door schoolstress en wat zijn de symptomen

Toegevoegd na 28 seconden:
De symptomen van een hartaanval

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

Door stress kun je gaan hyperventileren. Een aantal van de klachten bij hyperventilatie lijkt op een hartaanval:

Hart en vaten:
- pijn of beklemming op uw borst
- overslaan van het hart
- hartkloppingen
- koude of klamme handen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet onmogelijk maar wel zeer onwaarschijnlijk. Ik zou me niet teveel zorgen maken - doe je dat wel, ga dan even bij je huisarts langs om te vragen of die je bloeddruk wil meten en naar je hart wil luisteren. Dan kan z/hij je wel vertellen of je hart in redelijke conditie lijkt of niet, en dat stelt je waarschijnlijk gerust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Het is moeilijk, om een direct verband aan te tonen tussen stress en hartproblemen. Voor zover nu bekend zijn het de effecten van langdurige stress, die eerder het probleem geven, zoals veel roken, drinken, teveel eten en te weinig bewegen.

Dit zijn de symptomen van een hartaanval:
"Het meest typerende symptoom van een hartaanval is een beklemmende, drukkende pijn achter het borstbeen. Deze pijn straalt vaak uit naar de kaken en naar linkerarm. Ook kan de pijn uitstralen naar de rug en de schouders. Daarnaast behoren misselijkheid en zweten tot de symptomen.
Verder worden er soms hartkloppingen, overslaan van het hart, duizeligheid, hartbonzen en de neiging tot flauwvallen waargenomen. Ook bewusteloos raken is mogelijk, m.n. bij de zwaardere infarcten. Soms heeft het slachtoffer last van kortademigheid, braken en zweten.
Een pijn op de borst die meer dan 20 minuten duurt of herhaalde korte pijnaanvallen (vaker dan 1 keer per uur) zijn zeer verdacht voor een hartaanval. Deze alarmsignalen behoeven dan ook dringend medische hulp."
http://www.hartaanval.nl/content/hartaanval/herkennen.asp

Hyperventilatie wordt ook vaak ervaren als een hartaanval en kan veroorzaakt worden door stress, dus ik geef je ook daar de symptomen van:

"Bij hyperventilatie gaan mensen sneller en dieper ademhalen. Hierdoor wordt er te veel zuurstof opgenomen in het bloed en wordt er te weinig koolzuur afgevoerd. Dit verstoord de processen in het lichaam en gaan er afwijkingen optreden. Afwijkingen kunnen benauwdheid, druk op de borst, duizeligheid, transpireren of tintelingen in het lichaam zijn. Enkele symptomen van hyperventilatie kunnen zijn:
• Hoofdpijn
• diarree
• buikpijn
• grieperig voelen
• last van de rug
Vaak beschouwen mensen hyperventilatie als beangstigend waardoor de aanval langer duurt. Het gevoeld dat ontstaat valt te omschrijven als stikken, extreme duizeligheid, hartaanval of diverse krampen in het lichaam."
http://hyperventilatiesymptomen.nl/

Als je bang bent om een hartaanval te krijgen, of als je last hebt van hyperventilatie, dan raad ik je een gesprek aan met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niks is onmogelijk,maar het is erg onwaarschijnlijk dat je op jonge leeftijd enkel en alleen door stress een hartaanval zou krijgen.
Vaak is er dan toch iets anders aan de hand zoals slechte vaten,een slechte doorbloeding,ongezonde leefgewoonte,familiaire belasting,overgewicht en/of een evt aangeboren afwijking.
Een "gezond"persoon krijgt van stress niet zomaar een hartinfarct.
De symptomen kunnen zijn,is echter ook niet bij iedereen het zelfde,en je hoeft ze ook niet allemaal te hebben.Het hoeft bij een van de symptomen ook absoluut niet meteen te duiden op een infarct.
drukkende pijn midden op de borst,wel of niet gepaard gaand met uitstraling naar maag,armen (meestal links) of kaak/benauwd gevoel/bleek zien/transpireren/misselijk.
Als je echt twijfelt is een gesprek/onderzoek bij je huisarts aan te raden,die kan waarschijnlijk al een hoop ongerustheid weg nemen.