Hoe kan het foliumzuurgehalte in je bloed goed zijn als je b12 te laag is?

b11= 15.9 nmol/l
b12= 130 pmol/l
Ik dacht dat foliumzuur en b12 samen gaan. Waarom is het b11 gehalte wel goed? Wat veroorzaakt de lage b12 zonder dat het b11 wordt aangetast?
Uit de test bleek ook bloedarmoede. Ik krijg nu 3 weken lang 3 b12 injecties per week, daarna 1 per 2 maanden. En staalpillen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Foliumzuur en vitamine B12 zijn beide "hulpproducten" die noodzakelijk zijn voor de vorming van rode bloedcellen.

Ze hebben elk hun eigen werking ergens in het productieproces van de rode bloedcel.
Ontbreekt er dus eentje, dan kan je geen goede rode bloedcellen maken en krijg je bloedarmoede.

Foliumzuur en vitamine B12 zijn echter onderling niet afhankelijk van elkaar. Het kan dus perfect dat je te weinig hebt van het ene, maar voldoende van het andere. Maar in beide gevallen leidt het wel tot bloedarmoede.

Een laag vitamine B12-gehalte kan meerdere oorzaken hebben:

1) te weinig inname via de voeding, komt nogal eens voor bij vegetarisch dieet dat niet uitgebalanceerd is

2) geen intrinsic factor in de maag (door bv. gastritis of maagreductie of allergische component)

3) antistoffen tegen intrinsic factor

4) geen opname in het einddeel van dundarm (door resectie, ziekte van Crohn,...)

Toegevoegd na 4 minuten:
Het vitamine B12 kan alleen maar opgenomen worden doorheen de darm als het zich heeft kunnen binden aan "intrinsic factor". Als er dus geen intrinsic factor (IF) is, geraakt het vitamine B12 ook niet opgenomen.

Daarom geeft men je momenteel spuiten met vitamine B12, zodat men zeker is dat het in het bloed terecht komt. Zo omzeilen ze dat het eerst opgenomen moet worden door de darm, nadat het zich heeft moeten binden aan IF
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het een is inderdaad niet los te zien van het ander en word altijd samen geprikt.Waarschijnlijk denkt jouw Huisarts aan Pernicieuze Anemie en als je B12 geinjecteerd krijgt moet je altijd daarnaast Foliumzuur slikken.Mensen met de Pernicieuze anemie zijn vaak ook niet goed in staat het ijzer gehalte in het bloed op peil te houden.Vandaar dat het verstandig is regelmatig je ferritine gehalte in je bloed te laten kontroleren.
B12 injecties krijg je in de meeste gevallen (word geadviseerd)levenslang en de frequentie kan per persoon verschillende zijn.Dat voel je snel genoeg aan.
Google maar een B12 tekort/ziekte van Addison Biermer
Hopelijk knap je snel op,ik weet uit ervaring dat je je hiermee erg ellendig kunt voelen.