Is het slecht om vaak hydrocortison zalf te gebruiken?

Al meer dan twee jaar smeer ik dagelijks hydrocortisonzalf (10mg/g) naast m'n rechteroog, omdat ik daar een rood plekje heb, waarschijnlijk door gevoeligheid voor de stofmijt (ik slaap op m'n rechterkant). Ik heb geen last van bijwerkingen die op de bijsluiter staan vermeld. Maar dan nog is het misschien geen goed spul?

Toegevoegd na 12 uur:
De hydrocortison is twee jaar geleden op recept van mijn huisarts geweest

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er al 2 jaar last van hebt, is het dan niet verstandiger om naar de huisarts te gaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of een huidspecialist misschien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je slaapt toch ook niet alleen op rechtst? weet je zeker dat dit de oorzaak is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@roland De hydrocortison is twee jaar geleden op recept van mijn huisarts voorgeschreven. Ja misschien inderdaad wel tijd om nog een keer te gaan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@noukkk Ik weet het natuurlijk niet 100% zeker maar het wel heel structureel. Waar ik ook slaap, wordt ik 's ochtends wakker met en rode plek langs mn rechteroog.

Het beste antwoord

Dat is het inderdaad niet, je stopt je lichaam immers (onnodig?) vol met chemische troep. Ik raad je aan om nogmaals naar je huisarts te gaan voor een doorverwijzing naar een dermatoloog zodat deze een allergietest kan doen. Als ik jou was zou ik daarnaast stoppen met de slechte en veel te dure hormoonzalf en overstappen op een homeopatisch alternatief. Een goed idee is bijvoorbeeld Eerste hulp balsem van Chi, een volledig natuurlijk middel op basis van tea tree olie. Je kunt deze krijgen bij De Tuinen en grotere reform- of natuurwinkels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik heb die zalf ook , maar mag het 4 dagen smeren en dan 3 dagen met een basiszalf smeren en vooral de huid om je ogen is erg dun, dus om de artsen te geloven lijkt het me niet verstandig om het dagelijks zo lang te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke dank je. Heb jij de zelfde klacht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, niet aan mijn gezicht maar wel aan mijn handen en die huid is dikker en daar mocht ik het ook niet langere tijd gebruiken. Ik heb verder overigens ook geen last van bijwerkingen maar mss toch verstandig om eens langs de arts te gaan die kan je evt. door sturen naar huidarts.Er zijn zoveel verschillende zalfjes en de èèn helpt gewoon net beter als de andere, heb zelf toen cutivate zalf gekregen van huidarts en die hielp mij veel beter, maar is wel per persoon verschillend. Op moment gebruik ik het niet vaak meer. Zowiezo als je het al zolang gebruikt zou ik toch eens andere zalf willen proberen. succes ermee!
hydrocortison maakt de huid dunner, het is dus niet goed dit langdurig te gebruiken, bespreek dit met je arts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze zalf neemt bij ieder gebruik een heel dus laagje van je huid. Uiteindelijk wordt het dus steeds dunner.
Dagelijks gebruik voor meer dan twee jaar lijkt me dan ook inderdaad slecht. Misschien kun je eens een hoofdkussen proberen die anti huisstofmijt is.
Ook raad ik aan om de huisarts te bezoeken voor overleg, want als je het al 2 jaar gebruikt en het nog steeds nodig hebt moet je misschien eens wat anders proberen dat je wel helpt.

Toegevoegd na 39 seconden:
Een heel dun laagje moet dit zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een zalf na 2 jaar nog niet geholpen heeft, dan is die zalf in ieder geval niet geschikt. Dikke kans dat je met een vaseline of lanette hetzelfde resultaat bereikt als nu en dat is niet slecht voor je huid en ook een stuk goedkoper. Of gewoon de ouderwetse Nivea (dus niet die uit de flesjes met lekkere luchtjes, maar het blauwe blikje met witte letters).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het werkt eigenlijk heel goed, alleen maar tijdelijk. Als ik het twee dagen vergeet zit er weer een rode plek...
Hydrocortison is een hormoonzalf en dient dus met mate en niet te lang gebruikt te worden. Hierdoor kan gewenning optreden en de lichaamseigenproductie afnemen