Is er een makkelijke behandeling voor extreem zweten tijdens het slapen ?

Mijn vriend zweet ontzettend tijdens het slapen,zo erg dat ik dus een andere deken moet pakken omdat de dekens nat zijn door zijn gezweet.
Is hier een makkelijke behandeling voor ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Kamer goed ventileren. Altijd een raam of deur open voor frisse licht en zorg ervaar dat het niet te warm is voor winter dekens (ja er zijn ook zomer dekens)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst moet je vriend nagaan of dat zweten niet veroorzaakt wordt door een lichamelijke kwaal en die eventueel laten behandelen. Infectieziektes, diabetes, tuberculose, slaapapneu (vaak samen met overgewicht) en schildklierafwijkingen zijn mogelijke oorzaken. Ook alcohol, het gebruik van sommige soorten medicijnen en specerijen, zoals chilipeper, kunnen overmatig zweten veroorzaken.

Primair is zweten een manier om warmte kwijt te raken door verdamping van dat zweet. Zorg dus voor een goede ventilatie op de slaapkamer maar ook van beddengoed. Als de boel teveel afsluit kan het vocht niet weg. Dat geldt ook en vooral voor de vaak vergeten onderlaag. Een matras van goede kwaliteit, afgestemd op de persoonlijke behoefte, kan veel ongemakken, waaronder overmatig zweten, opvangen. Ik heb zelf gemerkt dat een binnenveringsmatras veel beter ventileert dan een dichte van schuimrubber of -plastic.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Kees!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@D44ntje: als je er zelf niet achter komt wat de oorzaak is dan is het is helemaal niet gek om er eens mee naar de huisarts te gaan. En dank voor de plusjes! :-)
Wat ook niet onbelangrijk is, is het beddengoed, dus dekbedovertrekken en hoeslakens van 100% katoen, en het liefst ook een kussen van dons of kapok (katoen), en niet met van die synthetische balletjes. Vergeet ook niet naar je matrasbeschermer te kijken. En natuurlijk het dekbed zelf, liefst ook dons of natuurlijk materiaal, zodat het zweet goed geabsorbeerd wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zwager van me had dat ook, hij is gestopt met smiddaags en savonds, koffie drinken(cafeïne ) dit loste het probleem op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals al word geadviseerd is nachtkleding en goed ventilerend beddengoed belangrijk,er zijn natuurlijk anti transpiratie middelen en botox behandelingen mogenlijk maar dat moet hij overleggen met zijn Huisarts.