Hoi,

Ik gaf daarnet reeds antwoord op je vraag over het vaststellen van een hersenschudding.

Men kan op een scan een hersenschudding vaststellen, maar meestal zal dit vastgesteld worden indien er andere aandoeningen zijn. Zo is het op een scan zeer duidelijk indien er een bloeding is in de hersenen, een schedelfractuur of een andere neurologische aandoening.

De dokters & medici zullen over het algemeen 2 scans gebruiken wanneer het gaat over hersenletsels. De één en vaakst gebruikte is de CT of CAT scan, deze geeft een duidelijk beeld van de hersenen waarna een probleem kan worden vastgesteld. Een MRI scan wordt minder vaak gebruikt en gebruiken ze meestal als evaluatie, na de acute fase.
Beide testen hebben hun voordelen en nadelen.

Conclusie: een hersenschudding is niet steeds vast te stellen op een scan, maar kan er in het geval van meerdere hersenaandoeningen, wel uit afgeleid worden.

Groeten,
JJanom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er is mijaltijd verteld dat dit niet mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat kan niet.
Wat je (soms) wel kunt vaststellen via een scan, is een hersenkneuzing, omdat dan een deel van het hersenweefsel opgezet is, wat te zien is.
Maar een hersenschudding kun je het beste diagnostiseren aan de hand van de symptomen.
Als er bij hoofdletsel geen reden is om een hersenkneuzing, een bloeding, trombose of botschade te vermoeden, is een scan niet zinvol (en die dingen kan een arts uitsluiten door onderzoeken aan de 'buitenkant').

Vergelijk het met gekneusde ribben bijvoorbeeld: op een foto of scan zul je daar niets van zien, maar aan de hand van de symptomen kan een arts prima vaststellen wat het is.