Is dit hyperventilatie?

ik heb vooral s'avonds last van het diep willen zuchten wat niet helemaal wil lukken maar soms ook wel ,daarbij ik echt last van een soort krop gevoel in me keel en ik heb meer lucht in me lijf en dat merk ik door dat ik meer moet boeren en meer winderheid heb , is dit ook hyperventilatie en soms heb ik ook een wat licht gespannen gevoel op me borst

Toegevoegd na 4 minuten:
daarbij moet ik zeggen dat ik het wel eerder heb gehad hv maar ik kan op dit moment alleen als reden opgeven dat ik continu me zoontje van bijna 5 aan het corrigeren ben , om de haverklap ben ik wel aan het waarschuwen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Ja dat is wel degelijk hyperventilatie maar dan chronisch . En ik kan het weten heb het zelf namelijk ook . Je kan er wel nare klachten bij krijgen dus een ademoefening is wel goed. Zoek het even op op google. Chronische hyperventilatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit lijkt niet op de symptomen van hyperventilatie.
Ik denk meer dat het door stress kan komen als je een drukke stressvolle dag hebt gehad.

Als dit zich aan blijft doen en je maakt je zorgen, dan zou ik toch even de huisarts raadplegen.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt mij meer in de oren als opgehoopte lucht in je buik, omdat je misschien overdag lucht inslikt of te snel eet (of verkeerde dingen).
Te voorkomen door rustig de tijd te nemen om te eten, geen snaaivoer maar volwaardig eten. Dan komen je maag en darmen ook weer tot rust, minder last van winderigheid en gasophoping in je maag, waardoor je automatisch makkelijker en rustiger kunt ademhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is geen hyperventilatie. Zoals bovenstaande al aangeeft, kan je - als je je zorgen maakt - de huisarts raadplegen.

Wat meer informatie over hyperventilatie:
"Hyperventilatie betekent letterlijk te veel (hyper) ademen (ventilatie). Wie hyperventileert, ventileert meer dan nodig om de pCO2 op de normale hoogte te houden. Hyperventilatie moet niet gedefinieerd worden als "snel ademhalen" (tachypnoe); dit kan namelijk best normaal zijn, bijvoorbeeld bij inspanning. Afhankelijk van de situatie kan men, bijvoorbeeld bij een metabole alkalose, snel ademhalen, maar nog last hebben van hypoventilatie.

Oorzaken
- Stress, overbelasting, oververmoeidheid of een paniekaanval, verkeerde ademhalingstechniek, te snel ademen
- Metabole acidose, bijvoorbeeld bij ontregelde diabetes mellitus type 1
- Hypoxie, zoals bij een astma-aanval, bij bergbeklimmen, bij zware inspanning"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lautje22 geeft helemaal gelijk: het is gewoon hyperventilatie! Het "luchthappen", de brok in je keel, boeren en winden laten... het hoort er allemaal bij. Ook de spanning op je borst is een normaal verschijnsel bij hyperventilatie. Maak je er dus vooral geen zorgen over, want het is niets bijzonders. Op de website van de Nederlandse Hyperventilatie Stichting zijn de meestvoorkomende klachten op een rij gezet:
http://www.hyperventilatie.org/site/lijst-van-klachtensymptomen/21
En in de praktijk zijn het er nog véél meer!

Overigens zeg ik niet "zomaar" dat je je geen zorgen moet maken over die verschijnselen: iedereen die ooit hyperventilatie heeft gehad weet dat juist "de angst voor de klachten" er alleen maar voor zorgt dat je nog meer gaat hyperventileren. Ik ben geen arts, maar dit zijn overduidelijk klachten die door hyperventilatie worden veroorzaakt. Dus: vertrouw op je lichaam. De hyperventilatie is een signaal dat van angst en stress, vaak in combinatie met chronische vermoeidheid.