Waarom is vitamine B belangrijk?

Ik heb best vaak last van bloedarmoede en vitamine B zou daarbij moeten helpen. Hoe werkt dit precies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het vitamine B complex bevat een aantal vitaminen die cruciaal zijn voor de onderhoud van het bloed in ons lichaam. Zo zorgt vitamine B2 ervoor dat er rode bloedcellen worden aangemaakt en zorgt vitamine B6 ervoor dat zuurstof beter worden opgenomen in het bloed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je bloedarmoede hebt,heb je ijzertekort.
Ik heb bloedarmoede sinds mijn kindertijd en krijg hiervoor ijzertabletten van de huisarts.
Door die bloedarmoede ben ik vaak moe en daarom slik ik ook vitamine B-complex,om meer energie en uithoudingsvermogen te krijgen.

Je kunt trouwens niet zeggen dat je best vaak bloedarmoede hebt:je hebt het wel of niet!( en dat kan alleen een arts bepalen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste vraagt de vraagsteller hoe vitamine B helpt tegen bloedarmoede, en jij geeft daar geen antwoord op. Bovendien is het onjuist wat je zegt. Je kunt natuurlijk heus wel om wat voor reden dan ook tijdelijke bloedarmoede hebben.
Jij hebt dan misschien chronische bloedarmoede hebben, een ander kan op een slechte dag ineens bloedarmoede hebben door het al eerder genoemde ijzertekort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bloedarmoede hebt, KUN je ijzertekort hebben. Dit is echter niet altijd de oorzaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ijzertekort is inderdaad maar één van de mogelijke oorzaken van bloedarmoede.
En je kan heus wel vaak bloedarmoede hebben, het is niet per definitie iets dat blijvend is en niet meer kan veranderen. Je kan best regelmatig bloedarmoede hebben, door een behandeling geen bloedarmoede meer hebben, later weer wel bloedarmoede krijgen, etc. Dat je zelf niet kan inschatten of je bloedarmoede hebt, maar dat pas weet als het via een arts getest is, heb je wel gelijk in.
Voor sommigen zal bloedarmoede misschien wel iets blijvends zijn, maar dat is echt niet voor iedereen zo.
Met name de vitamines B2 en B12 spelen een grote rol bij de aanmaak van rode bloedlichaampjes. Omdat vitamines in de B-groep onderling samenwerken en een tekort een de ene B-vitamine al gauw ook een tekort aan de andere B-vitamines betekent, wordt meestal B-complex geadviseerd. Bij een groot tekort aan vitamine B12 of als in de maag een bepaald enzym ontbreekt dat nodig is voor opname wordt die vitamine doorgaans per injectie gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wordt vitamineB beter opgenomen per injectie dan in tabletvorm?
Dan werd me onlangs verteld en ook aangeraden omdat mijn vitamineB tekort heel groot is.
Is het dus zo dat mijn ijzertekort veroorzaakt wordt door dit vitamine tekort waardoor ik nu chronische bloedarmoede heb?
En is het dan niet raar dat mijn huisarts hier nooit iets over gezegd heeft?
Ha,nu heb ik zelf nog meer vragen!^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bloedarmoede is niet perse ijzertekort, ijzertekort is één van de oorzaken van bloedarmoede. Zie verder mijn antwoord hieronder.
Heeft jouw huisarts bloedarmoede door gebrek aan Vit B12 geconstateerd en doet hij daar niets mee???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij B12 wordt vaak gezegd dat het als injectie beter wordt opgenomen dan als supplement, maar uit onderzoek blijkt dat zeer hooggedoseerde supplementen ook goed werken, soms mogelijk zelfs beter dan injecties. In Zweden is dit de gebruikelijke manier is om een B12-tekort op te lossen.
Van andere B-vitaminen weet ik het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Laurena: Ik heb het zojuist nog even aan een huisarts gevraagd (die ook nog een aantal jaren interne geneeskunde heeft gestudeerd). Inderdaad is het in Nederland tamelijk gebruikelijk dat bij grote tekorten bij voorkeur injecties gegeven worden. Bloedarmoede kan zeker worden veroorzaakt door een gebrek aan vitamine B12. Dat zie je overigens ook bij vegetariërs, met name bij veganisten, omdat B12 alleen in dierlijk voedsel voorkomt. @Fynnya: Zie hierboven en het zou kunnen dat men in Nederland niet graag hooggedoseerde multipreparaten voorschrijft. @Minnaar: Ik geef m.i. een volkomen correct antwoord. Ik neem aan dat ik nog wat uitleg krijg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Laurena: Bloedarmoede is niet hetzelfde als een ijzertekort. Het is (in eerste instantie) een tekort aan hemoglobine, rode bloedkleurstof. Voor de aanmaak daarvan is o.a. ijzer en vitamine B12 nodig. Je kunt dus ruim voldoende ijzer binnenkrijgen en toch bloedarmoede hebben. Bij een goede anemieanalyse worden altijd die meerdere factoren bekeken om de juiste richting voor de behandeling te bepalen.
Bloedarmoede (anemie) kan verschillende oorzaken hebben: een tekort aan ijzer, een tekort aan foliumzuur of een tekort aan vit. B12. Deze vit. B12 speelt een belangrijke rol in de aanmaak van rode bloedlichaampjes. Vaak heb je een tekort aan B12 als je spijsvertering niet helemaal in orde is (bijv. na een maag- of darmoperatie). Omdat je darmen al slecht B12 opnemen wordt er voor gekozen om een injectie gegeven (hydrocobamine).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+-je voor je antwoord en je reactie ( bij mijn reactie)Ik moet nog maar eens met mijn huisarts praten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Laurena: je moet inderdaad eens met je huisarts praten! Eventueel overstappen naar een andere huisarts, sommige huisartsen weten veel te weinig over B12 en herkennen regelmatig een tekort niet. Op stichtingb12tekort.nl kan je terecht voor informatie voor je huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Fynnya
Bedankt,ik ga zeker contact met mijn huisarts opnemen.Ik wordt trouwens gelijk "gemind" hier, haha!Ik kan er ook niks aan doen..gelukkig geef ik niks om punten,plusjes etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind niet dat plusjes en minnetjes persoonlijk moeten worden opgevat, het is m.i. alleen een manier om duidelijk te maken dat het antwoord goed of slecht is, en zou niks te maken moeten hebben met wie het zegt. Maar ik geloof dat veel mensen het heel anders gebruiken.