kan een stevige maaltijd ertoe lijden dat de bloedviscositeit toeneemt?

kan dit ertoe lijden dat er een hartinfarct optreedt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Onder normale omstandigheden hangt de bloedviscositeit vooral af van fibrinogeen (een eiwit dat een belangrijke rol speelt bij de bloedstolling), de lipiden (vetten) en de immunglobulinen (antistoffen) van het type IgM en in mindere mate van het type IgG. Deze antistoffen worden gemaakt door de plasmacellen. Bij een paraproteïnemie worden zogeheten monoklonale antistoffen geproduceerd als gevolg van overmatige groei van één kloon plasmacellen. Hierdoor ontstaat een enorme productie van één type antistoffen in het bloed, zogeheten M-proteïnen ofwel paraproteïnen. In dit geval wordt de bloedviscositeit vooral bepaald door de monoklonale component.
De bloedviscositeit wordt niet bepaald door een stevige maaltijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De samenstelling van het bloed kan wel veranderen door een maaltijd. De bloedsuiker- en lipidenspiegels kunnen bijvoorbeeld verhoogd zijn. Het lichaam zorgt er echter voor dat de viscositeit op peil blijft door vocht uit de voeding. Is er te weinig toevoer dan wordt dat vocht aan de weefsels onttrokken. In feite ben je dan al aan het uitdrogen. Maar de circulatie heeft prioriteit bij de vochthuishouding omdat je zonder niet overleeft.

Toegevoegd na 3 minuten:
Uitdroging kan wel leiden tot cardiovasculaire problemen, o.a. omdat de elektrolytenbalans (met name natrium en kalium) verstoord raakt. Daarom is het verstandig om er altijd voor te zorgen voldoende vocht, liefst water, en zout in te nemen, hoewel zout voldoende in normale voeding voorkomt.