ik heb ?? zwemmerseczeem ?? op me lies wat te doen het jeukt en het is vochtig en beetje rood

ik wil er gauw vanaf aub serieuze tips over hoe het aan te pakken en ook belangrijk te voorkomen als het eindelijk over is

Toegevoegd na 1 uur:
huisarts was ik al geweest was ik vergeten te melden hij had als enigste talkpoeder meer deed ie niet

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

Als het zwemmerseczeem was, of wel schimmel, dan zou je arts dat behandelen met schimmeldodend poeder en waarschijnlijk ook een recept meegeven voor zalf.

Wat ook kan, is dat het een smetplek is: die ontstaat vaak in huidplooien als je flink zweet, doordat het zout uit het zweet de huid aantast, zeker als je het niet op tijd kunt wassen en/of invetten.
De huid jeukt dan erg, voelt klam aan, bij erge irritatie zie je roodheid, en als het nog erger wordt gaat de huid open en doet het pijn.

Als dat het probleem is, dan is de remedie: voorzichtig wassen, met koel water; zachtjes droogdeppen; insmeren met vaseline (beslist geen bodylotion of zo gebruiken, dat irriteert alleen maar nog meer).
Als het heel erg is, kan het helpen zolang een katoenen lapje in de huidplooi te doen (liefst iets dat niet met wasverzachter gewassen is).
Meestal helpt dit al heel snel tegen de roodheid, de jeuk kan een dag langer aanhouden.

Hou het voorzichtig wassen, deppen, invetten vol tot de roodheid en de jeuk weg zijn. Daarna nog een tijdje regelmatig invetten, want de huid is na herstel kwetsbaar.

Talkpoeder werd vroeger wel gebruikt, maar als je zweet, gaat die talkpoeder klonteren, waardoor het probleem alleen maar erger wordt. En smetplekken ontstaan nou eenmaal alleen op plekken waar je zweet en druk hebt: in je liezen, tussen je tenen, onder de plek waar je brillenpootjes op je oor zitten, onder een overhangende boezem, noem maar op.

Toegevoegd na 1 dag:
In de bron de 'Landelijke Richtlijn Smetten', met vaststellen hoe erg het is en wat te doen, zowel preventief als wanneer het al opgetreden is - daar wordt een zinkoxidesmeersel geadviseerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het inderdaad smetplekken zijn moet je zinkolie gebruiken, welke je verwijderd met zoete olie voordat je onder de douche ga, want door zinkolie proberen weg te wassen maar je de huid stuk. Een katoenen lapje kun je ook vervangen door een boxershort, loop je ook niet het risico dat je midden op kantoor, of waar dan ook, dat lapje door je broekspijp verliest. Heel genant. Vooral geen vaseline gebruiken, want dat houd je lies vochtig. Zinkolie beschermd tegen indringen van vocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt het zelf al: zinkolie beschermt tegen vocht. Maar de truc is dat een smetplek die er al zit, ook vocht afscheidt, en dat kwijt moet. Dus als het alleen een beetje jeukt, kan zinkolie helpen (maar een likje vaseline helpt net zo goed).
Als de plek al een stadium verder is, moet je het vooral niet afdekken met vochtwerend spul, want dan veroorzaak je een broeiende omgeving waarin de plek erger wordt en ook nog eens schimmels hun slag kunnen slaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad een smetplek scheid ook vocht af, maar daarom moet je de oude zinklaag verwijderen met zoete olie, verwijder je ook weer vocht van smetplek.
Dan lekker douchen of wassen, droog deppen en heel dun de nieuwe zinkolie. Dit werkt perfect. Als het echt een smetplek is zie je na 2 a 3 dagen al een grote verbetering
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep, alleen vergeten mensen het schoonmaken vaak. En dan krijg je meer ellende.
Ik snap niet waarom een arts niet even de tijd neemt iemand fatsoenlijk uit te leggen wat te doen met zo'n plek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een arts is de tijd nu eenmaal kostbaar, maar als je iets krijg om te behandelen en om schoon te maken zul je zelf moeten beseffen dat je beide goed moet gebruiken om een goed effect te krijgen. Hij/Zij verteld echt in het kort hoe dit werkt en ook de apotheek.
Daarnaast als je zulke plekken heb, wil iemand er ook zo snel mogelijk van af, want in een sexuele relatie denk ik erg genant. (gelukkig geen ervaring)
Maar het is ook pijnlijk, waarschijnlijk doet iedere stap je zeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Och nee, gênant is het niet, maar zeker voorbij het eerste stadium kan het zeer pijnlijk zijn.
En kennelijk heeft de arts de vraagsteller verder niets verteld, dat vind ik een misser :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Hippo, de arts had op z'n minst mogen vertellen wat de patiënt had voor ie hem met minimale instructies weer naar huis stuurde.
Dat iemand zelf met het idee moet komen dat hij misschien "zwemmerseczeem" in de lies heeft nadat hij van de dokter komt, is een beetje jammer. Verder goede tips hier ! :-)

Andere antwoorden (10)

Een schimmelinfectie waarschijnlijk. Ga naar de dokter, want hier zien we niks. Waarschijnlijk krijg je miconazolnitraat. Dit is een zalfje die je 2x daags moet smeren.
Verder om het te voorkomen is goed afdrogen na het douchen en eventueel wat babypoeder erop doen. (of maizena)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga naar de Huisarts. Deze geeft je hoogs waarschijnlijk een zalfje dat je er 1-2 keer per dag op moet smeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan eczeem of een schimmel zijn, maar het kan ook een plekje zijn dat gewoon geirriteerd is. Misschien door het zweten, of je hebt net niet goed afgedroogd. Sudocreme wil op dat soort plekken vaak helpen, bij mij tenminste wel. Is het maandag niet minder geworden, dan zou ik je een bezoek aan de huisarts aanraden! Mocht het voor die tijd erger worden, ga dan even langs de huisartsenpost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit geen reden om naar de huisartsenpost te gaan. Dat kan makkelijk wachten. Hierdoor krijgen ze het onnodig druk en moeten mensen die echt iets hebben te lang wachten. Maar verder+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou dat zelf ook niet zo snel doen, maar het kan ook een hele gemene bacterie/schimmel/infectie zijn die zich over je lichaam gaat verspreiden... In dat geval zou ik toch naar de HAP gaan. Dank voor de +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, dat is niet het geval. De plek kan verergeren maar het zal, zich niet in een weekeind over het lichaam verspreiden. Ik heb veel verwaarloosde smetplekken en eczeem plekken gezien. Het kan best wachten tot na het weekeind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het alleen maar rood en vochtig is lijkt het meer op smetplekken. Bij een schimmel of bacterie zie je witte, gele of groene pus voor zover ik weet.
Maar volgens mij hoef je niet naar de H.A.P.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal is er geen pus.
Zorg ervoor dat het schoon en droog is en smeer er wat nivea creme op! Blijf dit 3 dagen herhalen, helpt het niet dan is het iets anders, en zul je de huisarts moeten raadplegen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schoon en droog houden idd en dan smeren met 'vaseline cetomacrogol'. Vrij verkrijgbaar bij de apotheek. Blijven smeren tot het volledig verdwenen is. En mocht er ooit weer een beginnend plekje eczeem opduiken: meteen weer smeren.
Werkt in ieder geval perfect in dit 'eczeem-gezin'.

Het kunnen overigens ook waterwratjes zijn. Doe je verder ook weinig aan, maar dat is wel besmettelijk! Kan lang duren voor het volledig is verdwenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga gewoon bij een arts langs en dit moet volgens mij echt niet in een weekend. Stel de vraag wat het is, want het kunnen ook smetplekken zijn die je krijg door het transpireren. Dan helpt zinkolie goed. Deze moet je voor het douchen verwijderen met zoete olie, na het douchen je huid droog deppen, vooral niet wrijven, want dan gaat je huid kapot en daarna weer heel dun zinkolie erop. Als je tijd heb heb dit 2x op een dag.
Kan me voorstellen dat je dit erg vervelend vind. Dit kun je ook een weekje proberen, zie je dan geen verbetering ga dan naar de huisarts, want ik neem aan dat je dit al even heb. Succes.

Toegevoegd na 13 uur:
Ben op zoek gegaan voor behandeling van smetplekken en kwam op volgende site.
Daarvoor ook ervaring met smetplekken
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het een schimmel was, of een bacterie of infectie, had de huisarts je absoluut iets anders meegegeven. Dikke kans dat het dus een ´smetplek´is. Die krijg je, met name met overgewicht maar ook als om een andere reden de lichaamsholtes niet goed willen drogen, heel makkelijk in onder andere je liezen, je bilnaad, onder je buik en onder je borsten.

En talkpoeder is inderdaad het toverwoord. Daarmee maak EN houd je de huid met name na douchen of zwemmen vele malen droger dan je met een handdoek kunt, en voorkom je een hoop jeuk en irritatie.

In de lies echter is het niet altijd de beste keus. Daar kan de poeder wat gana klonteren en juist nog MEER klachten geven, zeker als het vlak bij je schaamstreek is. Op de laagste plek van je liezen, dus aan de zijkanten van je geslachtsdelen, kun je beter melkfett/uiterzalf (de vette, niet de creme) gebruiken. Ook dat functioneert uitstekend.

Wat je absoluut niet moet doen : plakkerige créme of zinkzalf smeren, deodorant gebruiken, vaker wassen en toch niet goed genoeg afdrogen.

Dus als het over is, talkpoeder en/of uierzalf blijven gebruiken om herhaling - vooral bij warm weer - te voorkomen. En als het even kan, zorgen dat het niet geirriteerd word door de randen van je ondergoed. Onderbroeken met pijpjes dragen dus, of juist hoge strings, of helemaal weglaten.

Ik heb jaren gevochten tegen dergelijke klachten, (vooral onder mijn buik op het litteken van mijn keizersnedes) maar sinds de ontdekking van talkpoeder een jaar of twee geleden, nooit meer écht last van gehad. Heerlijk !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij zei dat je geen zinkolie op smetplekken moet doen. Raad je aan om even site van LEVV te lezen, daar is groot onderzoek gedaan naar smetplekken en daar word zinkolie juist aangeraden.
Overgewicht kan, maar hoeft niet de oorzaak te zijn.
Ken ook juist mager iemand met smetplekken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt ; hoeft niet, maar het risico is wat groter.
En zinkzalf heb ik zelf HEEL slechte ervaringen mee; dat wordt plakkerig en gaat klonteren enzo. Het smeert ook totaal niet prettig. (Sudocrem en penaten geprobeerd, maar mijn ding is het niet). ZinkOLIE is natuurlijk wel weer wat anders ; dat heb ik eerlijk gezegd in de gewone winkel nog niet ontdekt, maar zal beter zeker werken/smeren dan de zalf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zinkzalf sluit de huid teveel af, terwijl een smetplek juist lucht moet hebben, of in elk geval: droog moet blijven.
Vaseline helpt tegen wrijving, zonder af te sluiten. Talkpoeder neemt vocht op.
Het is een kwestie van proberen wat het beste werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Compliment Hippo, volgens mij sluit zinkzalf de huid ook teveel af. Het smeert ook totaal niet, waardoor je de huid juist stuk trekt en dat is niet de bedoeling.
De zinkolie moet dan ook dun aangebracht en wanneer het er te dik op zit: Dep even na met een droog washandje of zo, dan verwijder je datgene wat overtollig is.
Zit er teveel zinkolie op, dan gaat het ook weer klonteren.
Ja is een erg vervelend iets zwemmerseczeem. heb er vroeger ook wel mee te maken gehad.Je moet het goed droog blijven houden. Ook ale je doucht geen zeep of iets dergelijk gebruiken, door de zeep heelt het niet.Wat je huisarts al zei talkpoeder is het beste maar ook iet teveel.Smeer er talkpoeder op bij wijze met een wattenschijfje of een stuk wat,deppen zeg maar.Laat desnoods een stuk wat er opzitten. Maar gebruik steeds nieuwe watten om te deppen ivm hygiene.Zalfjes helpen niet wordt het alleen maar erger van. Bj mij was het met 2 dagen over hoor....het blijft altijd wel een gevoelige plek! Ik wens je succes ermee groeten Anne
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heet "intertrigo" (niet zwemmerseczeem) en talkpoeder is inderdaad een goede start om het letsel te laten drogen. Daarmee vermindert de wrijving en de pijn/jeuk.
Maar als de talkpoeder stoort, kan je ook zinkzalf gebruiken (wordt ook op kinderbilletjes gesmeerd).

Zorg dat je de huid dagelijks goed wast met lauw water, maar niet wrijven (noch tijdens het wassen, noch tijdens het drogen) want dat verergert de plek alleen maar.

Ofwel geneest het met uitdrogen (talkpoeder) of zinkzalf ofwel vermindert het letsel enkel. In dat laatste geval heb je wellicht een bijkomende (secundaire) infectie van de gekwetste huid en gaat het wellicht om een schimmelinfectie. In dat geval zal je een bijkomende behandeling nodig hebben waarvoor je nog es terug moet naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Intertrigo = smetplekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hippo, inderdaad. Ook smetplekken of smetten genoemd in het Nederlands.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat antwoord was al een paar keer gegeven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag inderdaad dat enkelen het over smetplekken hadden. Hippo, het klopt dat ik uw antwoord ook als erg waardevol achtte.
et feit dat het "intertrigo" noemt en dat de vraagsteller mogelijk met een secundaire infectie van de intrigo zit, was, dacht ik, de meerwaarde van mijn antwoord. Bovendien leg ik uit hoe de vraagsteller zelf kan nagaan of het om een eenvoudige dan wel gecompliceerde intertrigo gaat. De eerste gaat vrij snel weg met de behandeling (o.a. ook door u voorgesteld), terwijl bij een geïnfecteerde intertrigo hij nog es terugmoet voor de behandeling van de resterende schimmelinfectie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ow ja, ook wel belangrijk vond ik dat men niet van zwemmerseczeem spreekt in de liesstreek.
Zelfs als het om een schimmelinfectie gaat aldaar, wordt dat niet "zwemmerseczeem" genoemd. Zwemmerseczeem = voetschimmel. En is eigenlijk gewoon een eufemisme, want het betreft helemaal geen "eczeem" natuurlijk.
Ik heb een paar maanden hetzelfde gehad. Het was een flinke plek met een doorsnede van ongeveer 10 centimeter, waar ik toch wel erg van schrok. Maar goed insmeren met vaseline deed wonderen! Daarna geen last meer gehad!

Toegevoegd na 3 minuten:
Het was een paar maanden geleden gedurende een paar dagen.