Hoe kan het dat als je gewoon voldoende slaapt je je meer moe voelt dan wanneer je weinig slaapt?

Soms slaap ik maar 4 uur per nacht en ben ik als ik opsta om 8 uur veel minder moe dan wanneer ik 8 à 9 uur slaap. Dan is het veel moeilijker om mijn bed uit te komen. Het enige nadeel is dat als ik elke dag weinig slaap ik op vrijdag instort.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Eigenlijk geef je zelf het antwoord op je vraag al een beetje, in de laatste zin van je toelichting.

Je moet 2 dingen goed onderscheiden. Moe zijn, en je moe voelen. Het is niet per definitie zo, dat als je moe bent, je dat ook voelt. En zelfs kan het andersom ook: je kunt je moe voelen, maar niet moe zijn.

Als je maar 4 uur per nacht slaapt, dan zou je bij wijze van spreken, kunnen stellen dat je in die 4 uur geen diepe slaap hebt bereikt, en de overgang van lichte slaap naar wakker zijn is niet zo groot. Daarom voel je je na 4 uur nauwelijks moe, terwijl je hoogstwaarschijnlijk wel doodmoe bent.

Vooral als je een tijdje maar 4 uur per nacht hebt geslapen, en dan opeens 9 uur slaapt, dan slaap je vrij diep, en is de overgang veel groter, van slaap naar wakker zijn. Dan merk je het verschil heel goed, en dat geeft een moe gevoel, terwijl je best aardig uitgerust kunt zijn.

Met een aantal nachten maar 4 uur slapen, bedrieg je je zelf eigenlijk een beetje. Je voelt je niet zo moe, maar je bent het eigenlijk wel. En dat zeg je ook zelf in je laatste zin: want het einde van het liedje is, dat je op vrijdag instort.

Voor de meeste mensen geldt, dat je het beste uitgerust bent, als je regelmatig slaapt, en zo'n 7 tot 8 uur per nacht.