Ik heb eczeem op mijn huid, Mijn nicht gaf mij de raad om niet te veel in bad te gaan klopt dit?

Ik las ook ergens dat je moet douchen inplaats van in bad gaan en ergens anders las ik niet te veel in bad gaan?

Ik heb thuis geen douche alleen een bad

Dus vroeg ik me af wat nu het beste is om te doen? Wat is het juiste?

Toegevoegd na 7 minuten:
Edit:

Ik heb zalf voor eczeem om het te onderdrukken

Ik heb eczeem tussen mijn armpolsen en armplooien.
Ik heb ook eczeem in mijn hals en ook een beetje in mijn gezicht

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

'Water' is de grootste vijand voor een gevoelige huid. Niet te lang baden of douchen en vooral niet te heet!
Koud douchen of koude natte washandjes helpen maar even tegen de jeuk, die komt daarna 2 keer zo erg terug omdat (koud) water de huid uitdroogt.
Gebruik geen zeep. neem liever een bad- of douche olie.
Baad of douche maximaal 3 keer per week.
Na het bad de huid droogdeppen, niet wrijven.
Gebruik een goede basiszalf. deze voorkomt dat je huid uitdroogt en houdt het vochtgehalte op peil. Gebruik hem zo vaak mogelijk, wanneer de huid droog is én ook wanneer hij niet droog, jeukerig of rood is. Gebruik hem na het douchen/baden en vóór het naar bed gaan. Ik zag dat je al een hypoallergene, parfumvrije gebruikt in een reactie van je. Dat is dan ook zeer raadzaam.
Houd je aan de instructies van je huidarts en indien het niet beter wordt, gewoon terug gaan en een andere zalf proberen. Over het algemeen is 'DerMel' huidzalf heel goed. deze bestaat uit 100% natuurlijke en enzymrijke honing. Deze zalf heeft antibacteriële, ontstekingsremmende en wondhelende eigenschappen en bevat geen corticosteroïden, die je huid dunner maken.
Mijn zoon had als baby constitutioneel eczeem en mocht ook niet dagelijks in bad. Alleen Balneum Hermal hielp bij hem als badolie. Zelfs na Zwitsal babyolie was het al erger.
Hij doucht nu 3 keer in de week en heeft er al jaren geen last meer van. Toen hij laatst echter vanwege omstandigheden dagelijks douchte begon het weer op te komen. Het is dus een feit dat veel water niet goed is.
Nu hij weer 3 keer doucht, is alles weer weg.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (8)

Ehh ligt eraan denk ik waar je eczeem hebt?
Als het op je arm ofzo is dan maakt het niet veel uit denk ik als je in bad gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er niet zo veel verstand van. Maar ik dacht dat het niet zo uitmaakte omdat je niet helemaal met je armen ofzo in het water zit. (normaal wel, maar dan niet) maar dat lijkt me heel onlogisch dat ik dat zeg. Uberhaupt verspreid de warmte en het water over je hele lichaam.
Btw wat Sereph zegt, dat je huid heel droog word van teveel water. Let maar op je handen als je constant met je handen in water met dettol bijvoorbeeld zit. Om te stoffen ! ;)
Je kan wel in bad gaan maar niet te lang. Water droogt je huid heel erg uit. Daarom kort douchen of kort badderen.
Daarna goed insmeren met een vettige crème. Dermalex repair werkt goed tegen eczeem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe heter je het water hebt hoe meer de huid
Uitdroogt. Ik zou het rond de 38 graden houden. Je hoeft ook echt niet elke dag in bad. Om de 2,3 dagen is prima. Ligt er ook een beetje aan war voor weer het is en wat voor werk je doet natuurlijk. Voor de rest gewoon de andere dagen wassen met een washandje en dan niet te hard schuren over de huid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thnx!
Dat advies heb ik ook gekregen van de kinderarts mij zoon heeft eczeem zij vinden het beter als ik hem niet elke dag in bad doe maar om de dag

Wat ik begrepen heb is dat water de huid uitdroogt en dat dan de eczeem verergerd

ook kun je een bad olie gebruiken misschien helpt dat een beetje en insmeren met speciale zalf na het badderen

Toegevoegd na 6 dagen:
Even er op terugkomen ik heb namelijk een paar dagen geleden het advies gekregen dit te gebruiken misschien is het ook wat voor jou

www.grahams.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe eczeem te behandelen?
Bij de behandeling van eczeem volgen de 3 stappen:
1. Eerst de ontstekingsreactie van de huid verminderen;
2. Tegelijkertijd de huid weer zacht en soepel maken;
3. De huid helpen helemaal te genezen, ook als de klachten flink zijn verminderd.

Veel in bad en douche is voor iedere huid niet zo best.

Water en vooral zeep drogen de huid uit.
Het is goed om badolie te gebruiken.
Of een douchegel met olie. Iets vets dus.

Ik neem aan dat je wel in bad kunt douchen ?

Je kunt zich het beste afdrogen door de huid met een handdoek te deppen; niet wrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja douchen is beter, omdat je dan minder lang in contact bent met het water
Dus: kort douchen!
En omdat je je altijd met schoon water afspoelt.
Naast bovenstaande adviezen zou ik je aanraden parfum- en kleurstofvrije zeep/ wasmiddel/ huidcreme te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gebruik betadine-scrub op de plekken waar je eczeem hebt, te koop bij de apotheek, het werkt echt goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat mij helpt is veel rooibos- en brandnetelthee drinken. Het is goed om niet te veel melk te drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen idee. Ik kreeg zelf ooit eens dit advies en ik had zelf het idee dat de eczeem inderdaad minder werd door minder melk te drinken.
Water en zeep droogt de huid heel erg uit. Je zou olie in het bad kunnen doen. Kneipp heeft olie voor de probleemhuid zoals jij hebt.
Verder moet je even naar de huisarts. Die geeft je een zalf waardoor het minder en zelfs over kan gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Douchen is beter idd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt geen douche te hebben, maar je kan toch een doucheslang ophangen in het bad?