Is dit een spierscheur?

Ik kreeg vorige nacht een hevige kramp in mijn kuitspier. En heb sindsdien ongeloofelijke pijn in mijn kuit. Het is onmogelijk om te steunen op dat been. Ben dus al de hele dag aan het rondspringen op 1 been. Er is 1 punt die heel erg pijn doet, zou dit een scheur zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.4K

Het beste antwoord

Een spierscheur in je kuit is vaak een zweepslag. Je been wordt dat helemaal paars en bijna zwart. Dit gebeurt echter niet als je slaapt of stil ligt IS je been dus niet blauw dan is de kans groot dat het geen scheur is. In jouw geval denk ik dat de kans groter is dat je een knoop in je spier hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een zweepslag is vaak aan de buitenkant niks te zien hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou echt wel. Ik heb hem gehad en mijn been was paars vanaf mijn hiel tot mijn lies. Onterechte min dus. Maar ok :-)

Andere antwoorden (6)

Wat zou het fijn zijn als we röntgenogen zouden hebben hè ? Helaas, geen enkele GVer zal die hebben en daarom zal niemand anders dan een arts dit voor je kunnen beantwoorden.
Indien je ervan af wilt, zal je dus even langs de huisarts moeten gaan om alle twijfel weg te nemen. Als de pijn zo blijft natuurlijk. Zakt hij af, dan kan het een verkeerde houding geweest zijn waardoor je die kramp kreeg, of een overbelasting door veel te hebben gelopen die dag. Een verrekte spier kan anders ook heel pijnlijk zijn.
amc
12 jaar geleden
Nee, dat heb ik ook wel eens. Als je dan even je been goed uitrekt kan je er wel op lopen. Even doorbijten en er toch op steunen, een spier scheurd niet vanzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vermoed ook een knoop. Ga dit niet zelf masseren, maar hou veel rust. Hou het lekker warm, door t een beetje in te pakken en een bad of douche te nemen.

Je zou eventueel nog een gel kunnen opsmeren zoals perskindol. Deze verzacht de pijn en zorgt voor een betere doorbloeding. (bevorderd herstel)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb ik ook gehad, grote kans voor een scheur. je kan ook een verkeerde beweging gemaakt dat je hem hebt verrekt of gekneusd. goed is als je naar de huisarts gaat. groetjes,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een - van mij,je kneust niet spontaan iets hoor,dan moet je echt een trauma hebben door gemaakt.
Als je een flinke kramp hebt gehad kun je daar uren later nog last van hebben.Een spierscheuring is hier niet vast te stellen dan moet je echt beoordeelt worden door je Huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een spier kan nooit (oke, bijna nooit) scheuren van kramp. Kramp wordt namelijk veroorzaakt door de spier zelf, en in je spiervezels is een systeem ingebouwd waardoor je jezelf beschermd tegen overmatig kracht zetten (je bent dus eigenlijk sterker dan dat je kracht kan zetten).

Ook heb je er niet bijgezet of het pijnlijke gedeelte blauw is, is dit wel het geval kan het zijn dat er wel iets kapot is gegaan tijdens de kramp. In dit geval is het belangrijk rustig te bewegen en niet teveel kracht te zetten.

Als het niet blauw is is het waarschijnlijk (zoals hierboven al vaker gezegd) een soort van knoop. Dit komt omdat de spiervezels tijdens de kramp heel veel energie hebben gebruikt en hierdoor verzuren. Ze zijn nu zo erg verzuurd dat ze niet eens meer de energie hebben om weer te ontspannen, iedere poging op rek of meer kracht zetten doet dus pijn.
In dit geval is het belangrijk de spier te masseren (mag pijn doen, maar niet meer dan een 7 op een schaal van 1 tot 10) en rustig aan te bewegen. Probeer activiteiten zoals lopen zoveel mogelijk te vermijden (in ieder geval de eerste dag, bouw dit langzaam op geleide van pijn weer op).