Gaan je ogen razendsnel achteruit als je toe bent aan een leesbril of is dat verbeelding?

Veel mensen zijn tussen hun 40ste en 50ste toe aan een leesbril. Wat ik zelf ervaar, is dat ik tot kort geleden eigenlijk geen moeite had met lezen van kleine letters en ook niet echt met weinig licht. Toen werd het "iets lastig" maar met wat moeite ging het ook nog.

Toen werd me een leesbril aangeraden en voor mijn gevoel kan ik nu ECHT niet meer lezen zonder die bril.

Is de achteruitgang dan niet heel sterk in korte tijd (ik kan het verschil over 6 maanden goed merken)? Of lijkt dat maar zo. Als het in dit tempo doorgaat kan ik over een paar jaar helemaal niet meer lezen (voor mijn gevoel)

12 jaar geleden
14.1K

Het beste antwoord

Voor het dichtbij zien moeten je oogspieren de ooglens bol maken. Dat kost kracht.

Met het oplopen van de leeftijd worden de spieren wat slapper, EN wordt de ooglens "taaier". Er is dus meer kracht nodig om de juiste bolling te bereiken, en dat terwijl de spieren juist minder kracht kunnen leveren.

Dat is de oorzaak van het slecht kunnen lezen na je (pakweg) 45e.

Waarom lijkt het alsof het zomaar ineens heel snel gaat? Laat ik dat vergelijken met een voorbeeld.

Stel dat er bij jouw voordeur een heel hoge drempel ligt: die is maar liefst 20 cm hoog.

Vroeger kon je je voeten met gemak wel 60 cm optillen. Het was dus geen enkel probleem om over die drempel te stappen, je deed het gedachtenloos.

Naarmate je ouder werd, kon je je voeten minder hoog optillen. Eerst kwam je nog maar 50 cm hoog. Geen probleem, je merkte daar niets van, want je kwam nog steeds moeiteloos over je drempel.

Een paar jaar later kon je je voeten nog maar 40 cm optillen. Weer wat jaren later nog maar 30 cm. Continue achteruitgang, maar jij had niets in de gaten.

Kort geleden kon je je voeten nog maar 21 cm optillen. Dat was het moment waarop het "iets lastig" werd om over de drempel te komen: het lukte nog wel, maar je moest er nu echt goed bij opletten, en het maximale van je spieren vragen, anders lukte het niet meer.

Een voetentilhulpje was fijn, maar je kon ook best zonder.

Nu, korte tijd later, kom je nog maar tot 19 cm. Nu kom je zonder hulp écht niet meer over de drempel. Je kunt het verschil met zes maanden geleden goed merken.

--

Misschien was dit een wat gekunsteld voorbeeld, maar het geeft goed aan hoe het met je ogen werkt: zolang je nog marge hebt merk je niets van de achteruitgang. Op het moment dat je marge op is, merk je het wel, en dan lijkt het net alsof de achteruitgang plotseling supersnel gebeurt - terwijl dat helemaal niet het geval is.

Toegevoegd na 3 minuten:

Hier komt bij dat je oogspieren minder "oefening" krijgen wanneer je een leesbril gebruikt. Het is dus best mogelijk dat de achteruitgang sneller gaat zodra je een leesbril ("voetentilhulpje") gaat gebruiken.

Maar ja, wat kun je anders?

Je kunt wel proberen zoveel mogelijk zonder leesbril te lezen om je oogspieren "in training" te houden. Maar dat levert wel het gevaar dat je je continu tot het uiterste moet inspannen om te kunnen lezen; daar krijg je hoofdpijn en vermoeidheid van.

Ook dit is net als de voetentilhulp: beenspieren trainen is nuttig, maar belast ze niet tot het uiterste.
Cryofiel
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
dat van die drempel is wel een hele mooie vergelijking
ik heb trouwens een "officiele" (stik dure) leesbril. De cilinder die ik heb maakte het onmogelijk zo'n kruidvat bril te nemen.... En de sterkte valt eigenlijk nog wel mee inderdaad realiseer ik me nu
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi vergelijking!!! +

Andere antwoorden (1)

Je ogen hebben zich ingesteld op je bril. Zonder bril moeten je oogspieren ineens harder gaan werken. Denk dat het wel mee zal vallen over een paar jaar hoor