Omdat de warmte die de zonnestralen geven, de UV-stralen, hoger is dan de warmte die onze huid zelf heeft. Hoe minder pigment de huid heeft hoe eerder die zal verbranden. Vooral uvb-straling is verantwoordelijk voor huidverbranding. De huid wordt rood doordat die is beschadigd, als gevolg van de te grote warmte.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit hangt af van de huidskleur die je hebt. De zon verbrandt je huid waardoor iemand met een lichte huidskleur rood wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij volwassenen bestaat een bepaalde laag van de huid uit dode huidcellen die een barrière vormen tegen UV-straling , uitdroging en het binnendringen van vreemde stoffen.
Een ander beschermingsmechanisme is de vorming van melanine (een bruine kleurstof) onder invloed van de zon.

De huid kan onder invloed van UV-A en UV-B verbranden, ook onder de zonnebank. Verbranding gaat gepaard met roodheid en in ernstige gevallen rillingen, blaren, misselijkheid en koorts. Op termijn zal de huid haar elasticiteit verliezen en versneld verouderen (pigmentvlekken, rimpels, leerachtige droge huid) Over het algemeen denkt men dat de huid pas verbrand is als die rood is en pijn doet. Maar de huid is al verbrand als deze 8 tot 24 uur na het zonnen lichtrood kleurt. Uw huidtype en de UV-index bepalen hoelang u in de zon kunt liggen.
Niet elke huid is even gevoelig voor zonlicht. Over het algemeen worden vier huidtypen onderscheiden:
• Huidtype 1
Heeft u een zeer lichte huid, blonde of rossige haren en sproeten of lichtblond haar met blauwe ogen dan heeft u weinig pigment en bent u derhalve gevoelig voor zonlicht. U verbrandt snel en wordt niet of nauwelijks bruin.
• Huidtype 2
Als u een lichte huid, blond haar en lichte ogen heeft, dan verbrandt u snel en wordt u langzaam bruin.
• Huidtype 3
Bezit u donkere tot bruine haren en donkere ogen, dan zult u niet gemakkelijk verbranden en wordt u gemakkelijk bruin.
• Huidtype 4
Heeft u een getinte huid, donker haar en donkere ogen, dan verbrandt u bijna nooit en bruint u zeer goed.

Uiterlijke kenmerken zijn niet altijd bepalend voor de zongevoeligheid. Door eigen ervaring weet u zelf vaak het beste hoe snel u verbrandt en bruin wordt.

Ook de conditie van de huid, de tijd van het jaar en de weersomstandigheden spelen een rol bij hoe gevoelig u bent voor zonlicht. Wanneer de huid niet gewend is aan zonlicht kan bij te lange blootstelling een reactie optreden. Met behulp van de UV-index van het KNMI van die dag kunt u elke dag inschatten welke beschermende maatregelen u moet nemen.
De kinderhuid is extra gevoelig voor zonnestralen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het acute gevolg van overmatige blootstelling aan ultraviolet licht is de zonnebrandreactie. De huid is rood, gezwollen en gevoelig bij aanraking en warmte. In ernstige gevallen kunne blaren optreden. Deze reactie wordt voornamelijk veroorzaakt door het kortgolvig ultraviolet licht (UVB-licht). De roodheid begint na 3-5 uur.

De lange termijn gevolgen zijn in te delen in vroegtijdige veroudering van de huid en huidkanker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is gewoon heel simpelweg, het letterlijke verbranden van je huid, alleen gebeurt dat zo minimaal dat het niet pijnlijk is, tenzij je natuurlijk onbeschermd en teveel in de zon gaat, dan dat je huid aan kan. Dan verbrand je daadwerkelijk en zal het wel pijnlijk zijn. Je kunt eigenlijk wel stellen, dat iemand die flink rood is door de zon, gewoon 1e graads verbrand is.

Daarom, altijd! veel smeren voor bescherming tegen UV straling zodat je het risico op huidkanker verminderd. En nooit te lang in de zon.

Op www.knmi.nl kun je ook elke dag zien wat de "zonkracht" is. Omdat die nu vaker hoger is dan normaal, wordt er voor gewaarschuwd. Want zelfs op een bewolkte dag, kan de zonkracht op 6 of 7 staan, en moet je je ook insmeren!