Uitslag, wat is het? Hoe kom ik eraf? (zie foto)

Hi guys,
Ik heb opeens rode bulten die heel erg jeuken. Wat zou dit kunnen zijn en hoe kom ik er vanaf?
gr

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Oh wat zien die er bekend uit! Galbulten zijn dat, ook wel netelroos genoemd. En de officiële naam is urticaria. Het is een allergische huiduitslag. Zelf krijg ik ze van varkensvlees en sommige soorten chocola. En ook wel eens van plantensap door een afgebroken blad. Ze jeuken, en als je ze kapot krabt kunnen ze uitbreiden door de pus die ontstaat. Heel vervelend, maar het gaat vanzelf weer over. Eigenlijk moet je proberen ze met rust te laten, dan geneest het veel sneller. Maar dat is wel een moeilijk, omdat het zo jeukt. Maar je kunt de huisarts ook om een zalfje vragen.

Toegevoegd na 1 minuut:
een moeilijk = eens moeilijk
Amadea
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Bij mij duurt het wel een paar dagen voordat het weg is, maar dat komt dus ook doordat ik het krabben niet kan laten.....
amc
12 jaar geleden
Dit is geen netelroos. Netelroos kenmerkt zich door een rode plek door de verwijding van bloedvaten. het is een intens jeukende verheven plek, die sterk omgrensd is en centraal bleek is. De plekken kunnen samenvloeien tot één grote plek en zijn binnen enkele uren verdwenen. Ook al zou het inspannings netelroos zijn, dan waren de bultjes branderig en rood. Deze bultjes zijn niet rood zover ik zie.
amc
12 jaar geleden
Oeps, ik zie dat Indoow erbij schreef ' rode bulten' ik denk dat mijn PC de kleuren iets moet bijstellen, want bij mij zien ze er roze uit. :P
Het zou dan dus goed inspanningsurticaria kunnen zijn.
Dit treedt vaak op bij transpiratie, door lichamelijke inspanning en een warme omgeving.

Andere antwoorden (6)

lijkt op irritatie ergens van. Heb je misschien andere deo of de oksels geschoren met een of andere zeep? Tegen de jeuk kan je menthol talkpoeder of een paar druppels menthol olie toke tholin gebruiken

Toegevoegd na 1 minuut:
Het helpt minder goed dan menthol maar azijn wil ook wel eens helpen tegen de jeuk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik zo naar de foto kijk denk ik als eerste aan muggenbulten.
Op zich zijn het er dan best veel op 1 plaats maar ik heb ze ook weleens op zo'n manier gehad.

Als je geen allergieën hebt en allergieën niet veel voorkomen in jouw familie zou ik er gerust vanuit gaan dat dit inderdaad muggenbulten zijn. Behandel de bultjes met Azaron o.i.d., als dat de klachten niet verhelpt zou er iets anders aan de hand kunnen zijn.
Overleg dan eventueel even met de huisarts.

Mocht je je miserabel gaan voelen of zelfs benauwd dan moet je direct contact opnemen met de huisartsenpost, dan zou het weleens om een ernstige allergische reactie kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het ineens is opgekomen kan het wel netelroos zijn, dat is een allergische reactie op iets.
Na een paar uur moet dat over zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan het niet door die prosessie rupsen komen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben geen arts maar het lijkt op de foto ook wel op waterpokken. Ik zou zo wie zo adviseren om langs de huisarts te gaan om diagnoses uit te sluiten. Bijvoorbeeld de vraag is het besmettelijk of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt inderdaad op galbulten en dit kan verschillende oorzaken hebben zoals stress,maar veelal door bepaald voedsel waar je ineens niet meer tegen kan.
Je kunt op google kijken wat je dan wel en niet het beste kunt eten om geen galbulten te krijgen.

Bij de huisarts kun je om Levocetirizine vragen ,dit zijn tabletjes tegen de jeuk.